rackartyg

Alla inlägg den 9 mars 2011

Av Anna Östervall - 9 mars 2011 21:15

Idag har jag semester igen och vaknade upp till ett underbart väder! Låg kvar och drog oss ett tag innan vi gick upp och tog en lugn morgon med frukost och mys. Jennifer var på jättebra humör och när jag stod i duschen hörde jag plötsligt ”mamma kan du torka mig?”, då hade Jennifer själv kommit in och satt sig på pottan och gjort både det ena och det andra! Åkte och lämnade Jennifer hos dagmamman vid 9-tiden, via Konsum och inhandling av diverse städattiraljer åkte jag och tjejerna vidare till skogen.

Började med att ta ut Axxa och tränade lite anskällningar, satte ner henne på 10-25 meters avstånd och ropade ”revir” varpå hon fick köra anskällningar på mig. Kollade av hur länge hon är stilla och skäller (bevakar) och 15-17 skall har hon kanon sedan börjar hon fippla lite. Hon håller bevakningen men testar avståndet till mig etc. för att se om belöningen kommer. Måste träna på uthålligheten där… Körde även lite bita, släppa, bevaka och hon biter med fullbett i bitkudden, släpper inte gärna (hon kampar som en besatt en kort stund innan hon släpper) men när hon har släppt var hon väldigt duktig på att backa ut och börja bevaka på ”lagom” avstånd. I vart fall över hälften av gångerna backade hon självmant ut utan att jag sa eller gjorde något. Det går åt rätt håll! Ska försöka bli bättre på att träna detta… Attityden var på topp hela passet!

Efter lite träning gick vi ner och hämtade Faran och gick en sväng i skogen och tjejerna skötte sig kanon. Underbart att bara flanera omkring lite i vårsolen!

     
Hem och fixa lite, fylla på med kaffe och sen ut en sväng igen. Axxa gick lös hela promenaden och skötte sig exemplariskt! Kopplade henne ca 300 meter hemifrån då vi passerade ett hus där jag vet att det bor två katter. Dumt att chansa. Under promenaden körde jag ett pass där jag tränade lite ”längre” fotgåenderakor, ca 15-20 meter.  Gick över förväntan. Av och till under hela promenaden tränade vi på externbelöningen bakom. Hon måste lära sig att säger jag ”ja” så ligger det en belöning bakom henne, oavsett om hon sett mig lägga ut den eller inte. Det gick upp ett liljeholmens men det måste befästas. Lade även in 3 ligg kvar-övningar på ca 15, 30 och 60 sekunder från ca 2 meter till 25 meter på den sista. Det blir nog bra till slut, ja de ligger ju men jag vill att de ska ligga med förväntan och titta på mig och inte allt annat. Tränar även på min egen attityd samtidigt då jag är ”rädd” för att det inte ska gå som jag vill… Även Faran fick ett superkort pass med lite fotgående – jättekul tyckte hon!!

När jag åt lunch låg Axxa i soffan och snarkade! Strax före 15 hade Jennifer vaknat och ätit mellis så då åkte vi iväg och hämtade henne.


Det tar tid att gå till bilen då hon ska hoppa och plaska i alla
vattenpölar, helt underbart att se hur kul hon har!



Glömde bort att hon inte hade galonbyxor på och satte sig i vattenpölen...


Blöt men lycklig, det gäller att inte ha bråttom när man hämtar...

Hem en kortis och sedan var det dags för Jennifers treårsbesök hos tandläkaren! Robban har tandläkarskräck så det föll på min lott. Lite gråt och tandagnisslan och 1000 frågor blandat med gott mod och sedan var det vår tur att gå in. Världens gulligaste tandläkare och -sköterska var det! Först fick Jennifer en present (hon valde en reflex i form av en tand) sen berättade de noga vad de skulle göra och därefter fick hon gapa så de kunde räkna tänderna (20 st.) och kontrollera bettet (såg bra ut). Sen fick vi svara på lite frågor och de informerade om tandborstning etc. efter det fick hon en till present (tandborste) och ett fluortuggummi! Wow! Från att ha gråtit så log hon och vinkade glatt hejdå när vi gick därifrån. Härligt när det är rätt folk på rätt plats!


Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards