rackartyg

Alla inlägg den 31 augusti 2012

Av Anna Östervall - 31 augusti 2012 10:42

Tyresö - Haninge, Haninge - Tyresö... Ingen större skillnad, eller hur? Jag menar, båda två har ett "e" i namnet och båda två är brukshundklubbar i Stockholmsområdet. Men... trots detta var det inte så kul igår kväll när jag kom till Haninge BK och insåg att resten av gänget var på Tyresö! Så kan det gå...

Axxa är lite som Axxa kan vara när hon fått alldeles för lite fys på ett tag så jag insåg att skulle vi kunna träna på kvällen var det bara till att hitta på nåt! Efter jobbet invigde jag och Axxa cykeln, för detta år... Hmmmm, det är skillnad mot när jag hade Chili - då cyklades det hej vilt! Jag köpte även en springer i veckan och denna ingvigdes igår den med. Härligt! Börjar med att cykla lite sakta med Axxa i koppel och halsband, då får hon inte dra, för att sedan flytta över henne till sele och springer och få lite draghjälp. Igår vart det en kort, kort tur som invänjning men jisses vad skönt det var! Kommer försöka cykla med henne åtminstone 2-3 gånger i veckan nu.   Roligt var att hon lyssnade väldigt bra när jag sa "sakta" vilket jag använt mycket i tempoväxlingarna när vi varit ute och canicrossat.   


Slutet av rundan och hon springer bredvid istället för lite snett framför därav den sneda selen

Nåväl därefter åkte vi som sagt till fel BK för att så småningom vimsa oss in på rätt klubb, på vägen dit lyckades jag dock slarva bort vår rutanbelöning men som tur var hade Helena värsta lyxgodiset som vi kunde tigga till oss lite av och vi kunde träna även det momentet. Yes, här tränas numera endast rutan med godis som utlöser dreglande!

Vi tränade:
Rutan x 2 (olika tillfällen under kvällen)
Första skicket var grymt, grymt! Hon sprang i slalom(!?!) i full fart ut till rutan och kom in i den precis längst med vänsterkanten och jag tänkte att "jaha, nu hamnar hon utanför" - MEN hon tvärnita och vände åt höger vilket gjorde att hon hamnde precis i mitten! Detta mina vänner är grymt (!) av den anledningen att hon ALLTID vänder på vänster tass, detta är första gången någonsin jag ser henne vända på höger tass och det ser jag som en riktig bekräftelse på att hon börjar använda hjärnan och inte bara benen och dessutom börjar få lite större förståelse för momentet.
Andra skicket gjordes lite senare på kvällen och det var ännu bättre, en ren 10:a om jag får säga det själv.
Båda skicken möttes jag av en dreglande hund när jag kom ut till rutan för att belöna!   

Hopp apport
Shit, litet lufttugg men stabil i utkastet, litet islag, full speed ut, i samma veva som hon grep apporten vände hon så framtassarna var i backen men baktassarna var i luften! Riktigt våldsamt och vanskligt men hon lyckades genomföra det så det såg riktigt grymt (nytt favoritord?!) ut! Farten in var kanon, tyvärr lite tugg i avslutet.

Metallapport
Super! Kanonfart ut, mycket bra upptag och kanonfart in - bröt och belönade för farten.

Fjärrdirigering
Här fick vi lite experthjälp av Emma idag vilket jag tackar för! Jag har svårt att få ut avståndet på en del av skiftena. Emma tror det beror mycket på att Axxa ser mina handtecken som handtargets... Dvs. Axxa uppfattar det som att hon inte ska röra handen men att hon ska komma på ett visst avstånd ifrån den! Bort med handtecken/-hjälper och bort med kroppshjälpen som jag tar till ibland... Nu ska vi köra på enbart röstkommandon, tala om att det inte är ok att röra sig framåt, träna lite "backa sitt" för att få rätt tänk i rörelsen så att det inte bara "råkar bli" rätt. På det ska jag försöka komma ihåg att använda samma röst på avstånd som när jag står precis framför henne...   Hem och träna!

Funderingar
Emellanåt kan ju Axxa "spinna iväg" lite när vi tränar, det gäller framför allt om vi haft en period med mindre fys då har hon mycket spring i benen och huvudet kopplas inte på riktigt. Diskuterade lite med Emma om en tanke jag hade här och jag tror att det kan vara ett bra sätt att få henne att pysa ur och "pausa". Det är något jag även kommer kunna använda mig av på tävling när det sitter lite bättre, om det skulle behövas. Hem och testa, blir perfekt att träna på regniga dagar/kvällar som denna!

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards