rackartyg

Alla inlägg den 26 december 2012

Av Anna Östervall - 26 december 2012 16:00

Efter att ha jobbat över närmare tre timmar varje dag veckan före jul konstaterade jag att jag nu kan vara ledig hela julhelgen! Hade fått det beviljat av chefen sen länge men man måste ju hinna med allt innan bokningsstopp i januari… Nu är jag leeedig till 7 januari! Det firades bland annat med lite efterlängtad lydnadsträning med Axxa dagen för julafton. Jag skulle egentligen hjälpa Robban med att skotta lite men tänkte bara köra en inkallning med ställande då det var ett tag sen nu, fast… Har man väl börjat så är det otroligt svårt att sluta! Vi tränade:

Inkallning med ställande och på den första fick jag tala om för henne att ”stanna” betyder ”stanna”, sedan gick det som smort. Körde flera på raken men varierade mycket.  Har ju insett att det är vägen att gå med mina damer.
Sedan fortsatte vi med lite fjärrdirigering och där drog jag ut avståndet rätt rejält på vissa skiften vilket medförde en del rörelse men det kändes ändå riktigt bra. Vid rörelse uteblev beröm/belöning och jag bad henne ”backa” och vi fick till ett par bakåtsättande med bra bakåttänk på nära nog 10 meter! Tränade samtliga skiften och körde även 3-4 fyra skiften på raken (kortare avstånd) utan beröm/belöning.
Lite stå, sitt, ligg under baklängesmarsch lade jag in också.
Jag körde en vittringsapportering där vi bytte plats och jag lade pinnarna i en ring för första gången och det gick super! Robban frågade om jag ville ha hjälp med en vittring så då flyttade vi oss upp till parkeringen och körde en tävlingsmässig utan kommendering. Jag blev osäker då vi är vana vid att träna det själva och pinnarna låg mycket tätt. Axxa tyckte det (och jag) var lite konstigt, fick pip och startskall med hon sorterade bra och kom in med rätt pinne! Måste ta hjälp av Robban lite oftare så vi kan komma ut på plan med momentet, det blir ju aldrig tävlingsklart om vi bara tränar det själva på vår tomt…
Avslutade med lite fotgående där vi körde lite sträckor, snurrar på stället med mera och det gick bra. Hon hamna lite långt ifrån i en högersnurr annars fin position och aktivitet.
Hela träningspasset kändes super!!


Min pinne låg i "luckan" högst upp


Ni ser hur nära pinnarna låg varann! Axxa kom åt 2 av pinnarna därav ligger de lite snett men tog rätt - den med svarta ändar - utan att tveka!

På eftermiddagen ugnsbakade Robban julskinkan med proffshjälp! Faquera har ju flera års erfarenhet nu!





Efter närmare tre timmars passning valde Faquera att backa undan lite, då hon började bli lite trött - det är ett tufft jobb att passa skinkan! Hon låg dock kvar i köket med blicken på ugnen men en liten bit ifrån och Axxa fick ta över den främsta placeringen.





Jennifer kunde bara inte somna utan fick komma upp i soffan och ligga där och vila så hon somnade inte fören efter klockan 22! Det var ju sååå spännande med julafton dagen efter och alla julklappar som låg under granen.

Av Anna Östervall - 26 december 2012 14:47

I onsdags jobbade jag, återigen, över närmare tre timmar och för att Jennifer och jag skulle kunna få lite kvalitetstid ihop mötte de upp mig vid infartsparkeringen och så överraskade Robban med att styra bilen mot hans jobb. Där har de enorma snöhögar så vi åt köttbullemackor, drack varmchoklad och åkte stjärtlapp i snöhögarna istället för att bara läsa godnattsaga. Vad glad jag blev!


För de av er som har mig som vän på Facebook kanske ni såg mina senare inlägg från den kvällen. På vägen hem var jag ca 2 mm ifrån att köra på en hund, scary…   En liten springerliknande hund traskade ut från snövallen och korsade vägen. Jag tvärnitade, slängde på varningsblinkersen och tog med mig ett retreiverkoppel för att kunna koppla upp hunden då trafiken är rätt tät på den vägen. TUR jag har bra bromsar och däck å höll hastigheten!! När jag kopplat upp hunden kom en Golden springande och jag insåg att hundarna kände varandra. Ringde Robban som kom och hjälpte mig då jag stod med två hundar i ett retriverkoppel med min egen bil parkerad med varningsblinkers mitt i min fil, kändes inte jättesäkert…


Då några av mina FB-vänner bor i närheten och dessutom har retrievrar postade jag nedanstående på Facebook ihop om att någon av dem skulle vara inne på FB och känna igen hundarna:


Någon som känner igen dessa hundar?? Var 2 mm från att köra på dem lille när den sprang ut framför bilen... Inga telefonnummer på.



Ropade och letade i säkert en halvtimme efter hundägaren och frågade förbipasserande med hund men ingen kände igen hundarna…


Tanken var att jag skulle åka hem i min bil med våra hundar i och natta Jennifer då klockan blev långt efter läggdags, medan Robban skulle ringa och vänta in polisen. När Jennifer hörde att riktiga (!!!) polisen skulle komma (vilka annars?! ) bad hon så snällt att få stanna så jag hade inte hjärta att åka hem med henne… Vi ringde polisen vilka var vid Nacka Forum och kom jättefort! Precis när vi stod och försökte lasta in Golden i polisbilen (vilket tog lite tid då den INTE ville in i bilen) så tvärnitar en bil bakom polisbilen. Det är hundarnas matte som åkte förbi av en händelse! Familjen var tydligen hemma men det verkade som att ingen märkt att hundarna smitit.
Hon berättade att hon såg direkt att det var hennes hundar då den mindre var det en riktig gatukorsning så hon tänkte att det kunde inte vara några andra än hennes!  


Jennifer fick vara uppe "mitt i natten" och träffa riktiga polisen! Å hundarna kunde lämnas till en mycket glad matte! Slutet gott! Nu ska denna familj däcka och mysa med våra egna hundar -  skrev jag.


Ett par dagar senare var Robban ute med snöslungan, igen, när han efter en liten stund kommer in med ett paket i handen.  Utanpå sitter denna lapp:



I finner vi nedanstående innehåll:



Rackarns att jag inte får dricka alkohol på typ ett år… Tycker det ser väldigt gott ut jag. Chokladen fick vi inte heller smaka för den drog Faquera i sig under natten, utan att bjuda!... Tur tanten har stålmage!


Hundarnas matte hade alltså bemödat sig med att ta reda på vilka vi var och var vi bodde för att kunna tacka oss. Otroligt gulligt tycker jag!   


Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards