rackartyg

Alla inlägg den 6 december 2012

Av Anna Östervall - 6 december 2012 11:19

Helgen
I lördags var jag iväg på Luciacup och hejade på de 2/3-delar av teamet som tävlade! Det gick lite si och så för alla, dels var hundarna ovana vid kylan och snön och dels var planen inte plogad utan de hade bara skottat gångar. Upplägget på tävlingsplanerna var sådär och tyvärr följde inte tävlingsledarens kommendering de plogade banorna så ibland fick ekipagen ut och pulsa i djupsnön. Det må va hänt om man har typ schäfer (höga, pälslösa ben) men för t.ex vår lilla håriga Pumi Tindra som tillsammans med sin matte var ute på sin andra tävling någonsin vart det alldeles för svårt att försöka gå/hoppa fram ett snyggt fritt följ i djupsnön...


Ett ekipage jag blev grymt imponerad av var Emma och Plätt, snacka om väl genomtränad hund och proffsig förare! Deras lägsta nivå är otroligt bra! Och trots dagens förutsättningar så vann de eliten med ett 1:a pris! Ett ex. var när de skulle köra dirigeringsapporteringen, då var det skottat som ett T med en mittgång fram till konen och mittenapporten och sedan låg alla apporter på en plogad rad. Har man dock lärt hunden att gå ut i en båge (vilket ju alla har) innebär det att hunden inte ser var apporterna ligger då de låg "långt" under snönivån... I mina ögon utförde Plätt momentet med bravur! Vill ni läsa mer kan ni se Emmas blogg.


Det var en mycket trevlig tävling som trots många starter samtidigt flöt på hur bra som helst och vilket fint prisbord!! Jag kommer dock inte tävla där på grund av att förutsättningarna inte var de bästa för ekipagen, pga skottningen...


Stockholm i söndags, sååå vackert!  

Efter tävlingen åkte jag hem till mamma och pappa som hade Jennifer fredag-lördag och hängde där resten av dagen innan vi åkte hem till Robban. På söndagen var vi på utflykt, Robban vill ju ha ett projekt att mecka med och det fanns en bil i Upplands Väsby som vi åkte och tittade på. Jennifer tyckte vi ska köpa bilen då den är blå, Robban ser möjligheterna och jag såg att det var mer hål än plåt på bilen... Men det är inte jag som ska fixa så vi får se vad Robban beslutar. Åkte till Barkarby outlet för lite inhandling av hjälm, täckbrallor jag kan växa i, julsaker och fika för att sedan komma hem till "vår skog" igen. Jag som aldrig släpper tjejerna efter skymning gjorde avkall från mina principer och lät dem röja loss i någon timme under tiden Robban och Jennifer lekte med pulkan i skogen. De hade ju legat i bilen hela dagen och hade liiite energi att göra av med. Om jag släpper dem i mörkret någon mer gång ska jag dock se till att de har både reflexer och lampor på för det hade vi inte med oss nu, hade inte räknat med att bli så sena... Härlig dag vart det i alla fall.



Mörkt i skogen!



Jennifers reflexer på overallen syns i vart fall bra



Suddig Axxa, men Faquera kan ni ju leta efter...


Äppelskruttar
Så till äppelskruttarna... Våra hundar, tjejerna men inte Birre, var dåliga i magen i förra veckan och jag var uppe 2-4 gånger per natt för att släppa ut dem i olika/samma omgångar... På det hade Jennifer mardrömmar så det var en hääärlig vecka, not. Jag funderade lite på varför de var dåliga i magen eftersom de sällan eller aldrig blir det, eftersom inte Birre var dålig förstod jag att det inte smittade. Inte nog med att jag var tvungen att släppa ut dem lite då och då som kom de =&/(#&/(=% när jag ropade heller utan varje utsläpp tog 5-20 minuter och ibland fick jag gå ut i morgonrock och stövlar för att få in de rackarna! Robban fick dock svaret när han släppte ut Faran en natt... Fick en fotoserie på hundarna när jag upptäckte dem på dagtid i helgen.



Axxa på väg upp för vedtraven som är dold under snön undrar vad jag tittar på...



Väl uppe på förrådstaket börjar hon leta efter frusna äppelskrutt!



Höstäpplen har de ätit som 17 och det håller magarna för, men tydligen inte frusna.


Birre däremot plockar enbart direkt från trädet och får därför inte i sig lika mycket! Så kan det gå...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards