rackartyg

Alla inlägg den 19 november 2012

Av Anna Östervall - 19 november 2012 12:15

I lördags var jag på Svensk Bruksschäferförenings 10 års jubileum inkl. heldagsseminarium.


Schemat var som följer: 

10.00-12.00 Kjerstin Pettersson, forskare på SLU, föreläser om fysträning och friskvård.
13.00-13.45 Kjerstin Pettersson berättar om den pågående forskningen, där ett urval av schäfrar och malinois i tjänst studeras avseende rörelser. 

14.00- 17.00 Leif Carlsson, utbildningsledare för hundförare inom polisen i Västra Götaland, kommer att prata om hundens mentala egenskaper och arbetsförmåga.

Jag vet inte riktigt vad jag tyckte... Vissa bitar var väldigt bra och intressanta, andra ställer jag mig frågande till. Måste tänka lite och läsa igenom mina anteckningar, sen kommer ev. ett sammandrag här på bloggen. Något som var mycket intressant var den pågående "rörelseforskningen", där man bland annat har filmat dessa hundar med höghastighetskameror och vi fick se ett par av dessa i slowmotion. Otroligt intressant att se hur hundarna rör sig och anstränger kroppen i t.ex inkallning från liggande ställning och ärmangrepp i skyddet! Jisses... Förstår att det blir ryggskador, inte bara av korgarbetet, då ländryggen roterar rätt bra och man såg hur nacken etc. trycktes ihop i bettet... Hade velat se all filmer!! Men som sagt det kommer i ett eget inlägg... Nu utförs testerna på schäfer och malinois men det är nog något alla hundraser kommer kunna ha nytta av! Leif pratade mest om sitt livs historia kändes det som och kändes lite oförberedd. Det var intressant men gick inte riktigt in på de bitar jag trodde vi skulle göra. Fick se filmer på ett par hundar från första polishundsSM:et (1963?), lite kul att se hur dåtidens schäfrar såg ut och rörde sig rent fysiskt och hur kvaliteten var på deltagarna, jisses... Hoppas det inte var vinnaren vi såg... Inte en tendens till vitande svans någonstans... Sorgligt...

I söndags hade vi en familjedag! Förmiddagen höll Robban på med Opeln vars motor "rasat", Jennifer lekte lite med granntjejerna och jag försökte bringa lite ordning i hemmet och vilade mig, var rätt slut efter lördagen och veckan som gått. Vid lunch åkte vi till skogen hela gänget och både Jennifer och hundarna sprang som yra höns! Därefter åkte vi till en, för oss ny, lekpark med Jennifer så hon fick leka loss lite. I bilen på väg därifrån säger hon att hon är hungrig och vill ha pizza, stannade då till på en pizzeria och delade på en pizza innan vi åkte vidare till café Koloni för en fika (även jag ville ha mitt   ). Supermysigt ställe tyckte jag och Robban men Jennifer tyckte mest det var sorgligt och ville tända alla lampor då hon tänkte på Ludde... Jaha... Sen vart det hem och slöa resten av kvällen.




Blixten gör att det ser ljust ut, men det  var mörkt och mysigt. Caféet lystes enbart upp av levande ljus och brasan - hööög mysfaktor!

Idag började morgonen med en timmes promenad, inkl. lydnadsträning med Axxa. Vi tränade:
Fotgående inkl. stegförflyttningar där jag hade jättefina, snabba, ljudlösa stegförflyttningar. Halterna var ok, men de har jag inte tränat så mycket på nu på sistone, vill få lite mer flyt och känlsa i fria följet först. Höger om och helt om marsch var helt ok, har ju lagt om hur jag går - mycket snabbare så det "gäller att hänga med".
Fjärrdirigering: skiftet ligg->stå kunde hon utföra på ca fem meters håll! Det tar sig. :) Nötte även lite stå->sitt och stå->ligg men på betydligt närmare håll. Skiftena ligg->sitt->ligg kördes på ca 7-8 meters håll och de var kanon.
Inkallning med ställande körde jag en på ca 20 meters avstånd och den var grym! För att vara vi, den är på väg åt rätt håll i vart fall.   
Lite balansövningar hann Axxa lägga in också genom att hoppa upp på ett par stenar och stubbar på väg mellan planen och gräsplätten.

Lustigt det där, jag var inte ett dugg träningssugen när vi gick iväg men när jag såg hur Axxa lös upp när vi närmade oss fotbollsplanen och hur hon sprang (underdrift!) in på plan när jag släppte henne så kunde jag ju inte låta bli att träna något litet, för hennes skull. När vi väl kom igång så ville egentligen ingen av oss sluta, men tiden rann iväg...
 

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards