rackartyg

Alla inlägg den 16 november 2012

Av Anna Östervall - 16 november 2012 15:36

Har inte hunnit med att uppdatera som jag skulle vilja, hinner inte med att fylla i mitt otroligt enkla, lättöverskådliga träningsschema ensingång… Men tränat, det har vi! På det vi behöver träna mest på!   


Förra torsdagen åkte vi till Haninge BK för teamträning. Jag och Axxa tränade:
Fotgående med fokus på kontakt, attityd och inget ljud. Tänkte först bara köra basic kontaktövningar vid sidan men kunde snabbt avancera till längre fria följ, dock utan så många halter. Resultat: Tyst, fokuserad hund!
Inkallning med ställande: En där hon ”glömde” lyssna och stanna och en där hon stannade helt ok.
Hopp apport som jag tror var bra, minns inte riktigt.
Rutan mängdtränade och det var ömsom vin och ömsom vatten.
Tog sen hjälp av Julia för en tävlingsmässig vittringapportering men med bara en gömd pinne – gick mycket bra!


Tränade nog något mer men minns inte… Efter min och Axxas träning hjälpte jag Julia och Ajax med deras träning av treans moment, mycket trevligt!


Denna vecka har jag gått morgonpromenader måndag- torsdag och tränat lydnad 10-20 minuter på ”vår” fotbollsplan måndag, tisdag och torsdag. Onsdagen var jag så trött så jag orkade inte varpå Axxa går upp i fotposition och tittar på mig ungefär som ”men matte, har du inte glömt nåt nu…”, när vi stannar till lite sätter hon sig snett framför med superfokuserad blick och bara stirrar ut mig… Stackars… Tejerna har på sig viktmanchetter, men väldigt lite vikt i, på bakbenen varje morgon - bra både ur träningssynpunkt och som reflexer.  



Balansövning mitt bland lydnadsmomentet, måste ju variera lite ;)


De tre andra dagarna tränade vi:
Fotgående vilket vi inleder varje träningspass med och det går framåt för var dag. Måste mängdträna, med kvalitet givetvis, då hon går bättre och bättre med mer träning.
Fjärrdirigering: Passar perfekt att lägga in några skiften såhär, i ¾ av gångerna har jag suveräna skiften i sitt->stå, precis som jag vill ha dem, i ¼ av skiftena är de ”bara” väldigt bra. En del skiften har vi på upp till 3 meters håll, stå->sitt och stå->ligg har vi inte än… Förstår inte att det ska vara så svårt…
Inkallning med ställande tränar jag på ängen bredvid då jag inte vill slita på tassarna genom att hon ska bromsa på grus och det känns ju underbart att numera träna inkallning med ställande och inte bara inkallning med ställande utan ställande! Ibland får jag påminna henne om att lyssna men i ¾ av träningarna så lyssnar hon.

En av dagarna avslutade jag promenaden hemma med en vittringsapportering med 9 pinnar varav en var min. Tänkte att jag inte ska träna helt statiskt så denna dag låg pinnarna huller om buller men det bekom henne inte. Det gick mycket bra. Skulle egentligen vilja träna lite ingångsövningar med henne med vittringen men vågar inte ta det nu. Det viktigaste är att hon kan slå på näsan och komma in med rätt pinne.


  


Igår var det teamträning igen, denna gång var vi på Tyresö och började med att fira Helena och Storms 1:a pris i klass 2 med god tårta. Härligt tjejer!!! Nu är vi flera i klass 3, vi rör oss sakta men säkert uppför i klasserna! För sakta om ni frågar Emma, men vi är på G.  


Sen tränade jag och Axxa inkallning med ställande med Emma som en hök bredvid, kände att jag kanske släpper igenom för långa inbromsningar och ville ha lite input. Emma tyckte dock det såg bra ut men vi fick lite vidare tips på vägen. Huvudsaken är att hon lyssnar och börjar bromsa in! Roligt är att trots att jag nöter inkallning med ställande så saktar Axxa inte ner utan hon gasar på i full speed varje gång jag ropar!


Tränade även fotgående där vi efter en stund lade på kommendering och vi kunde jubla efteråt då jag hade en tyst, fokuserad tjej som endast hade ett fåtal blicksläpp!! Dessutom med bra position, fina halter och svängar! Hon kan glida ut lite i höger och helt om marsch men när jag ”sket” i henne och bara gick på i rask takt så blev det bättre.


Lite fjärr körde jag med och det gick finfint på den nivån vi är.
Hopp apport lika så, två små vändningar av apporten men det var allt!


Sitt kvar i grupp i 30 (?) sekunder gick suveränt, Ajax, Storm och Axxa satt som tända ljus trots att Elin och Tindra tränade hopp sitt några meter bakom och Emma stod där med bebis och tre hundar. Mycket nöjd!


Platsliggning en mycket kort stund, 30 sekunder?, Axxa satte sig upp under min transport bort men lade sig när jag sa till och sen låg hon som ett ljus tills jag kom tillbaka.


Rutan tränade vi sist av allt och hon var rätt trött. Jag tror att inkallningen och fjärren tar otroligt mycket på henne för hon måste verkligen anstränga sig… Hon hade svårt att fokusera på rutan när jag förberedde henne så jag gick ut och visade henne. Sen körde vi en tvåans ruta, en tvåans ruta där jag kommenderade ligg innan jag belönade och sedan en hel treas. Samtliga på ca 25 meter och jag var mycket nöjd! 


Trötta och nöjda åkte vi hem efter en härlig teamkväll!



Trött och mycket nöjd Axxa lyfter inte ens på huvudet när vi stannar bilen på parkeringen och jag öppnar bakdörren...



Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards