rackartyg

Direktlänk till inlägg 30 juli 2010

Lydnadsträning på Värmdö BK, onsdag 28 och Jennifersnack

Av Anna Östervall - 30 juli 2010 22:49

I onsdags jobbade jag hela dagen och passade även på att skriva ihop en liten träningsplan för mig och Axxa. Robban fixade en del hemma och Jennifer tillbringade dagen på Skansen med mormor och morfar. En hit! De hade tittat på björnen som sov, älgen med jättehorn, klappat häst och getter men inte giisen för där var det GÄT. Det tog ett tag innan jag insåg vad GÄT var… Grisen var bakom staket! Så den kunde man inte klappa. De hade ätit sallad med tomat och majs (jättegott!) och pannkaka.

Efter jobbet åkte jag till Värmdö BK där jag stämt träff med underbara Annika för lite lydnadsträning. Jag kom fram först (!) så jag körde lite hopp med Axxa innan Annika dök upp.  När hon kom startade vi med två budföringar med Axxa a la konceptet som jag körde med Anita senast. Den första var på ca 50 meter och den andra på ca 75 meter och det gick kanon! Sedan tränade vi vidare var för sig och hade en del ”pratpauser” emellanåt.  Fortsatte träna hoppet där jag testade att lägga ut targeten på andra sidan hindret, mest för att få in den på andra ställen men även för att se om det kan få uthoppet/sättandet rakare. Axxa varierade mellan att sätta sig direkt på andra sidan, ställa sig vid targeten och skälla ut mig för att jag är så oförskämd att jag ”gjort om” momentet.     Nåja det gick framåt och jag ska nog köra lite så här några gånger till. Körde några inkallningar, där jag fokuserade på ingångarna. Apportering där jag kastade apporten och belönade när hon satt och hämtade apporten själv. Tränade lite ingångar som gick helt okej. Fotgåendehalter som gick lite si och så då hon var så slut i huvudet att hon inte orkade tänka riktigt. Target i trappa – det har en ”trappa” där publiken kan sitta och titta på vid tävlingar etc. och där lade jag targeten för att hon ska lära sig att stampa på den i olika ”positioner” inför bruksstegen. Några repetitioner kryp vart det också och efter det en lång pratpaus. Efter den avslutade jag med skall. Band fast henne, kommenderade skall och efter den första arian fick jag efter två repetitioner 20 skall på raken som var exakt som jag vill ha det! Kunde inte låta bli att tjuvkika lite och då satt hon helt still dessutom! Nackdelen är att hon började skälla innan jag sa skall så först var jag tvungen att få tyst på henne för att sedan kunna kommendera skall… Tror det blir lite svårt för henne då jag står framför henne, parallellt tränar jag ju lite bevakningar på mig själv till skyddet så… Jag tror den biten blir lättare när jag flyttar in det till sidan, vilket nog blir redan nästa gång. En härlig kväll – har verkligen saknat mina och Annikas träningar!! Förhoppningsvis blir det en date i helgen också!   


Torsdag vart det jobb igen och därefter middag och samvaro hos kusin Lotta och Jennifers sysslingar Sara och Nora. När vi varit där längre än vi borde (åkte när Jennifer borde sitta i soffan med vällingen i handen) och skulle åka hem fick jag veta av Jennifers humör och vilja å det grövsta! Hon knöt ihop nävarna och spände hela kroppen, tittade på mig med en blick som jag är glad att den inte kunde döda för då skulle jag inte sitta här! Å så sa hon, eller skrek snarare ”JAJJA INTE ÅKA HEM, JAG STANNA HÄR!!!” två gånger på raken innan tårarna började spruta och hon skrek.    Jag fick bära ut henne till bilen och trycka ner henne i bilstolen…

Idag var det såklart jobb igen för min del och på kvällen var jag hemma med Jennifer för Robban skulle iväg och träna hund med en kompis!? Jisses, vad det kändes fel! Mutade mig själv med coca-cola och Ben & Jerrys .

 
 
Ingen bild

Malin

1 augusti 2010 07:54

Flitens lampa lyser, som vanligt :)

Haha.. såna där utbrott får Moa dagligen..
Man kan bli vansinnig!
Men lite roligt oxå, nu när dom kan uttrycka sig & berätta vad dom vill/inte vill.

Hur går det med Faran?
Har jag helt missat, eller har du inte skrivit nåt om valparna?

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards