rackartyg

Alla inlägg den 27 juli 2010

Av Anna Östervall - 27 juli 2010 08:50

ingenting fungerade på jobbet idag; programmen strulade, ingen var på på plats som kunde hjälpa mig etc. så gick jag hem tidigare på min jobbarkompis inrådan. Redan halv tre satt jag i bilen på väg hem! Bestämde mig för att åka till Värmdö och träna lydnad men insåg att det var onödigt att åka hela vägen dit då jag inte skulle träna varken stegen eller hopp. Åkte istället till fotbollsplanen vid Yasuragin. Den var dock upptagen - av rådjur! De vägrade dessutom röra på sig så jag och Axxa fick träna på en annan gräsmatta precis vid parkeringen. Sämre då den är mindre och lutar både hit och dit, bättre då det då kommer folk och bilar etc så vi fick lite störning. Vi tränade:
 
Target - börjar bli kanon! Hon förstod dock inte att hon ska stanna när jag har targeten mellan mig och henne, då stannar hon någonstans mitt emellan. Dags att börja variera var mattan, jag och Axxa är i förhållande till varandra. Ska även komma ihåg att lägga den i sluttningar och nerför trappor eller nåt så jag kan testa att använda den på bruksstegen...


Fotgående - Mycket bättre än senast, men hon var het! Dock tyst och även om hon plogade så trängde hon inte och positionen var okej. Dock otroligt sneda sättanden i helt om och höger om - igen... Kan dock hänga ihop med hennes allmänna "tillstånd" av att vara på väg att koka över.


Inkallning - raka inkallningar med fokus på ingångarna. Ska sluta vara så j-a statisk! Varför har jag slutat stå lite hipp som happ och står bara 15-40 meter framför, vänd rakt emot henne?? Återvände till grunderna och stod mer snett och vint emot henne, bakom föremål (som jag kom på att jag kan använda vid dold platsliggning då man kan se igenom i springor   ) så hon fick anstränga sig lite för att hamna rätt och varierade belöningarna efter utförandet.


Belöningsträning - Ska lära henne ett ord för att springa och ta belöning bakom sig och ett ord för att springa och ta belöning hos mig. Hon kommer nog fatta grejen rätt snabbt, sen ska jag bara komma ihåg orden...


Apportering - Eller ska jag skriva anti-apportering? Hade jag inte tänkt träna men gjorde det ändå, improviserade lite ni vet.    Nåja, det gick bra i vart fall! Svängde av och an med armen innan jag kastade och klickade flera gånger precis när apporten lämnade handen. Klickade ett par gånger när den landat och hon tittade på mig. Träningen börjar ge resultat - inget rumplyft, inget hugg i luften i kastet - knappt något munöppnande alls! Förväntningen börjar ligga mer på mig och bollen än på apporten! Hon fick inte ta den en enda gång.


Hade mys- och vattenpauser lite här och där.


Avslutade med att sätta in henne i bilen och valla en uppletanderuta lite halvslarvigt... Ca 40x10-15 meter i brant och stenigt uppförslut - varför göra det lätt för hunden när man inte tränat det sen i höstas?!? Nåja, det gick bra i vart fall. Ska köra lite oftare, det är ju kul!   




  
Badade varken igår morse eller idag, det känns så kallt ute.   


  

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards