rackartyg

Alla inlägg den 22 juli 2010

Av Anna Östervall - 22 juli 2010 13:40

Började morgonen med 50 minuters promenad och därefter sim och bad i 15-20 minuter – superhärligt! Vi bor fantastiskt på sommaren! Underbart att ha en badsjö bara 300-400 meter från huset! Jobbade, smarrig och urmysig lunch på Sjökrogen/Pampas Marina med jobbet, jobbade, hem och umgås med familjen och vid 18 stack jag och Axxa hemifrån för att träffa Shadya och Vira för att spåra. Ikväll tänkte jag lägga ett lite längre, ca 500 meter långt, spår. Lite enklare, inte så många vinklar men med desto fler apporter. 


Det blev 600 meter, 4 vinklar och en böj, 9 apporter och några svårigheter . Det är bara att acceptera, jag kan inte lägga lätta skogsspår - jag hamnar alltid vid något stup, kärr eller annat… Ikväll lade jag spåret precis där vi brukar gå och låta hundarna verkligen röja i skogen så det var intressant om hon skulle koppla på ”lek och röj” eller spåra. Hon hade inte en tanke på att röja, bara på att jobba! Dessutom fick vi klättra upp för ett brant berg, hasa oss ner för ett annat och hoppa över en 1,5 meter djup ravin med efterföljande brant (!) klättring uppåt ca 2 meter – annars var det inga svårigheter.     Man kan ju tycka att jag borde känna till denna plats utan och innan, men… Heter man Anna så är så inte fallet…  Vi satt och pratade i lite över en timme så spåret låg ca 75 min.


Jag är jättenöjd med Axxas insats! Jag hade, för ovanlighetens skull, markerat några av apporterna med snitslar (eftersom hon hoppade över dem förra gången) och kört några osnitslade samt även markerat vart spåret gick vidare efter ravinen med efterföljande bergsklättring ifall hon skulle tappa bort sig så tänkte jag sätta henne på spåret igen, då jag anser att det ligger över hennes nivå just nu. Hon traskade på i sitt spår, tog sig över ravinen utan efterföljande hjälp (slog en lov för att kolla innan hon hoppade över och klättrade upp) och plockade alla apporter!!!  Jag bröt dock vid näst sista apporten då jag kände att hon var slut som artist och det är idiotiskt att hoppas på att hon ska fixa de sista 50 metrarna och slutapporten när det gått så bra innan. Så hon gick 550 meter och plockade åtta apporter. Jag är sååå nöjd! Sen finns det ju alltid att jobba på, allt kan bli bättre.   


Blir nog spår i helgen med men först blir det lydnad med Anita och Aquila ikväll.   

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards