rackartyg

Alla inlägg den 23 juli 2010

Av Anna Östervall - 23 juli 2010 14:25

Ikväll hade jag stämt träff med Anita och & Aquila på Värmdö BK vid 18-tiden. När jag kommer hem vid 17-tiden går Axxa omkring och mer eller mindre hyperventilerar… Stänger in henne i ett rum mha ett kompostgaller så hon får vara ifred, stänger alla dörrar och startar AC:n…


När jag åker iväg är hon supertrött och börjar hässja igen, men är ändå bättre än tidigare. Kommer fram till Värmdö och börjar med en liten fika innan vi kör igenom lydnadsklass tvås program med Anita och Aquila som ska tävla ikväll. Jag visste att Axxa var supertrött så planen var att köra:
budföring, kryp, skall och fotgående - bara lite pill, inga stora grejer. Det visar sig dock att det inte går att hålla planen, hon har spring i benen men det är ingen hemma! Jisses, vad dåligt det gick! Kröp framför fötterna på mig i krypet och trängde som jag vet inte vad i fria följet… Blev till att kasta om planen så vi körde ett kort pass med:
Budföringx2: Gav boll i snöre till Anita som ställde upp, gick fram och hälsade och sedan gick jag och Axxa och ställde oss på ca 40 meters avstånd. Innan jag skickade ropade Anita en gång, sedan kommenderade jag ”marsch” och när Axxa startat höll Anita fram/ner bollen så Axxa bara kunde forcera förbi och ta den i farten. Upprepade men på 75 meter, gick jättebra båda två.
Kryp: Ja, det gick inte jag försökte ta några steg men insåg att det inte var läge för det idag.
Fotgående: som ovan
Apportering: Körde några där jag kastade apporten, klickade och belönade med bollen att hon satt ”lugnt”.
Inkallning: Körde ett gäng raka inkallningar på 25-50 meter där jag varierade mellan att belöna farten och att köra med ingång, måste få dem rakare.
Hopp-sitt: Helt okej, kan dock sätta sig rakare hos mig.
Avslutade med att testa av skallet, det har vi inte kört sen… i höstas? Framför mig gick det bra, hon studsade lite på stället ung. hälften av skallen, resterande satt hon med alla tassar i backen. När hon satt vid min sida och skulle skälla hoppade hon ut så då fick jag lägga bollen snett till vänster om henne och hålla i kortkopplet, då satt hon med ena tassen i luften och skällde men annars gick det bra. Måste träna mera men jag är nöjd, alla är vi barn i början.


Ja, träningen gick inget vidare men det var skönt att bara komma iväg och trevligt att träffa Anita.

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards