rackartyg

Alla inlägg den 25 november 2009

Av Anna Östervall - 25 november 2009 11:40

Frågade husse, när han släppte ut Axxa för kvällskissen nyss. ”Hon är ju helt förstörd, halkar ut genom dörren och glömmer kvar bakbenen inne!”
Kändes otroligt skönt att höra! Nöjd hund = nöjd matte!
Har gjort lite idag i vart fall, var ute två timmar i förmiddags. Gick och lämnade Jennifer till dagmamman, tog en liten omväg på hemvägen och körde lite ”vardagsuppletande”. Vallade ingen ruta men det vart ett ganska klart avgränsat område, 50 vägen på ena sidan och sjöstranden på andra. De såg när jag lade ut prylarna men inte vart jag lade dem, gick inte att göra på annat sätt. Ena hunden fick leta och den andra hunden fick ligga och vänta på sin tur, hade dock kopplet på som säkerhet då bakkanten av ”rutan” var den rätt tättrafikerade 50-vägen och jag vill ha båda med mig hem igen!
Uppletandet gick bra för båda två, fick inte ut några 50 meter pga. sjön, sökområdet var ca 20x25 meter. Föremålen var en diskborste, en halv skosula och en hopvirad f.d påse till ett liggunderlag. De fick slita lite emellanåt så det var nöjda hundar jag hade med mig hem.

Körde lite inomhusträning senare på dagen.
Axxa
Snurra runt i fotposition på min vänstra sida - Emma-övningen, stegförflyttningar till vänster och höger samt lite backande. Det går framåt!
Faran
Testade lite backande – fick spelet när jag gjorde det senast, men det berodde nog mycket på min stress… Kort tålamod… Nu gick det lite blandat, måste inse att när man tränat hunden på något i sju år så tar det inte tre träningstillfällen att ändra det till något annat! Suck… Körde lite stegförflyttningar till vänster = okej, till höger = rumpan åkte ut, annars bra. Fokuserade mest på fjärren. Alla skiften var bra på nära håll (upp till en meter) men ökade jag avståndet över det så sätter hon sig framåt istället för bakåt i stå till sitt, vilket såklart gör att hon ”åker” fram… Ska nog öka avståndet på de andra skiftena successivt, men fortsätta det skiftet på nära håll.
Strax före 15 var det dags att avsluta allt här hemma och gå och hämta Jennifer igen!

Promenaderna har varit jobbiga idag, de har fått gå ”här” i stort sett hela promenaderna, Faran i koppel och Axxa lös ibland och kopplad ibland. Imorse träffade jag kommunjägarna som var ute och sköt av rådjur (yes! – vi har ”ganska” många här…) så då fick hon vara i koppel! På em gick hon lös. Att gå i Jennifers takt utan att få dra är inte heller någon barnlek ska ni veta! Försök gå ca 1 km i timmen med era hundar och de ska sköta sig, får inte nosa, inte dra och inte stanna om inte du stannar. Puh! Tycker tjejerna i alla fall! Och för att inte tala om när Jennifer håller i Farans koppel – då är matte som en hök! Däremellan har de varit ömsom inne och ömsom ute på tomten. Vart en luuugn kväll i kväll.

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards