rackartyg

Alla inlägg den 8 november 2009

Av Anna Östervall - 8 november 2009 22:50

I fredags kom Robban och Jennifer med hundarna och hämtade upp mig efter föreläsningen. Vid 13 hade vi stämt träff med Andreas för en privatlektion i skydd.


Två pass, samma upplägg på båda:
Transporter och överfall med korg. Några gånger med fot-kommando direkt efter, några där jag hetsa på henne istället. Hon har en tendens att glida fram och hade en del ljud för sig… Det blir givetvis värre när vi tränar så oregelbundet. Jag gled även ur position en del (och då givetvis även hon) då jag hamnade för långt till höger emellanåt. Däremot var hon oerhört följsam! Tror faktiskt att vår inomhusträning gett resultat! Framförallt när vi gick vänster om marsch, då kändes det som om hon jobbade in rumpan bra. Trodde inte det skulle fungera redan och framförallt inte i skyddet! Vi har ju inte ens placerat in det i fotgåendet än och inte heller flyttat ut det.
Vi tränade även några flykter där hon skulle gå in i bevakning direkt efter stöten. Ibland höll jag i och hetsade innan jag skickade och ibland skulle hon sitta kvar (lös) innan hon fick ”gå” iväg på kommando. Skötte sig riktigt bra! Lite väl rörlig på de flesta bevakningarna dock. Låg dock kvar stabilt när jag gick in till henne vilket är ett framsteg. Lyssnade bra!


Allt gick bättre andra passet. Både jag och Axxa behöver mer regelbundenhet i träningen dock. Tror nästan jag har större behöv av regelbundenheten än Axxa…


I Axxas paus mellan passen kördes det lydnad. Andreas testade Faran i lite fotgående och sedan tittade (han körde henne) han på inkallning med ställande där vårt ställande försvann helt i somras och det är fortfarande som bortblåst! Ville ha lite tips o idéer då mina är slut. Även Birre fick komma ut och köra lite fotgående.


Igår blev vi upphämtade av Annika och Diesel 07.30 Förvånad för lite spårträning. Då hon skulle vara i Haninge kl. 11 hade vi lite tidspress så jag lade två lite kortare spår till tjejerna. Tur var det då vi som vanligt snackade bort tiden…


Axxa – liggtid ca 90 min, 300 meter.
5 apporter plus reservslut. Hon missade första apporten, inte så konstigt. A&D gick ca 15-20 meter före oss till sitt spår vilket hetsade henne något enormt. Sen var jag slarvig med startrutinen och första apporten låg ca fem meter in från påsläppet ca två meter efter ett vattenfyllt dike så jag förstår att den missades. Något att träna på dock! Hade ingen koll på vart spåret gick men ett gäng vinklar var det. Runt kom vi och hon tog vinklarna bättre allt eftersom! Alla apporterna levererades finemang, bortsett från den första då. Trött blev hon och jag var jättenöjd!


Faran – liggtid ca 100 min, 250 meter
Gick på en stenplan (typ mindre fotbollsplan med uppställning för containrar och ett par traktorer och lite grejer på) med stenar som var ca 1-2 dm i diametern ut till spåret och tänkte att tar hon upp spåret här vore det kul, men det är inte det jag ska träna på. Svängde sen in i skogen och hade ca 15 meter mellan de tre första vinklarna som hon tog suveränt! Hade några vinklar till samt en spetsvinkel där hon gick hela vägen ut i spetsen innan hon vinklade! Där har hon varit slarvig förut så det var kul! Kom i ”mål” med två apporter, resten ligger kvar i skogen… Måste lägga ner krut på apporterna, blir många poäng bort annars… Misstänker att det framförallt är apporter som ligger helt öppet som hon inte tar! Jo, just det – hon plockade upp spåret på stenplanen och tågade på oerhört fokuserat, i skogen ökade hon tempot kraftigt. Jättenöjd med hennes insats också, jag vet ju vad vi har att träna på, men det ligger hos mig att träna upp det.


Följde sen med Annika till Haninge Hundhälsa för att spana in deras sim innan vi åkte och köpte vinterskor till mig. Resten av lördagen tillbringades med att roa Jennifer, förbättra städskåpet, rensa städskåp/medicinskåp och kök samt städa… Boooring men ack så nödvändigt! Blir fortsättning imorgon…



Av Anna Östervall - 8 november 2009 21:19

Har precis gett Faran en oerhört välbehövlig rengöring, men det var trååångt i duschkabinen! Dessutom tog varmvattnet slut, burr... Skrikandes

Av Anna Östervall - 8 november 2009 20:47

det är fler än jag som curlar! Tungan uteFlört

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards