rackartyg

Alla inlägg den 13 november 2009

Av Anna Östervall - 13 november 2009 21:59

I måndags lämnade jag Jennifer till dagmamman, men strax efter lunch ringde dagmamman och sa att Jennifer hade så ont i sin lilla mage så det var bara att gå och hämta henne igen. Hade en mysig dag hemma istället.


I tisdags var det magonda över så då gick vi med Jennifer till dagmamman igen och tog en liten omväg på hemvägen så vi skulle få en lite längre sväng. Stannade även och tränade lite lydnad vilket också var läääänge sen, om man bortser från inomhusträningen som ju inte är riktigt samma sak.


Axxa
Fotgående
– körde först ”svänga på rumpan framför”, sen ”handtouch” – snurr åt vänster. Rätt varvad var hon men övningarna gick bra. Kul att flytta ut det igen! Onekligen lättare än att försöka träna i vårt lilla vardagsrum. Körde sen starter och lite korta rakor och vänster  om marscher där fokus var på kontakt och korrektarbete med kroppen i svängen. Lite pipigt (osäker då det var länge sen tror jag samt att vi började med det momentet) men jag är nöjd!
Apportering – Tränade lite upptag och ingångar för sig. Hel apportering utan avslut samt hel apportering. Först såg hon ut som ett frågetecken, men redan andra gången vart det bra. Slängde även ut den bland massa löv så hon fick leta lite. Stor variation med andra ord.
Metallapport – Har aldrig kört med metallen, bara några ”plockövningar” när hon var lyngre men det var över ett år sen senast. Slängde ut den i gräset så hon fick leta lite efter den och klickade när hon var på väg in med den. J-ar i min lilla låda, snacka om fart! Den var visst mer populär än träapporten!
Inkallning – Testade en rak inkallning på ca 20-25 meter. Kanon!
Stanna – testa lite med att få henne att stanna på stanna-kommando och det gick helt okej. Låtsades kasta bollen och när hon var på väg in till mig ropade jag ”stanna”, slängde bollen och klickade – kommer låta klicket bli som ett ”varsågod”. Efter bara ett par gånger började hon själv göra fina ”nitningar” när jag ropade stanna. Sa även stanna några gånger när hon stannade självmant för att kolla efter bollen (som jag låtsats slänga) när hon var på väg ut ifrån mig och belönade det.
Ligg kvar – Hon fick ligga kvar på under Farans sista moment – Stanna-träningen. Jääätejobbigt att ligga då och hon pep lite och var oerhört rörlig i framtassarna, låg blickstilla med resten av kroppen. Korrigerade henne och sedan låg hon så lugnt och fint, men på spänn. Lät henne ligga ett par minuter innan jag belönade henne och kopplade upp henne igen.


Faran
Metallapportering och vanlig apportering – som Axxa. Fast lite mer fokus på att hon inte ska tugga och glida bakåt när hon kommer in till mig och ska släppa. Belönade henne när det gick bra och korrigerade (faktiskt!) när hon gjorde fel. Fungerade bra.
Fot – körde lite fot, men hon var överladdad…
Tränade lite stanna som jag gjorde med Axxa och det fungerade! Hon tvärnita ursnyggt ett par gånger!! Kanske träningen i fredags gav lite resultat ändå (även om det inte fungerade då). Ska köra så här ett par gånger till och sedan ställa krav. Hon ska baskemig stanna när jag kommenderar. Nu ska det blir lite mer ”ord och inga visor” i vår träning. Ska tävla trean i februari har jag bestämt mig för så nu måste momenten in!
Vittring – Satte ner henne och gick iväg och slängde iväg pinnen bland löven. Gick tillbaka, ställde mig bredvid henne, vände mig om och vände mig om igen (tänkte att det blir som en signal inför momenten som hon förhoppningsvis har med sig när andra lägger ut pinnen/pinnarna sen) och skickade henne sen på ”varepinnen”. Allt gick bra och jag belönade ”frigjorde” henne när hon var på väg in med pinnen.


Tror det var alles, men det räckte gott så här. Har ju inte tränat ordentligt sen appellen… Det var tre otroligt nöjda tjejer som gick hem sen!


I onsdags lämnade jag Jennifer till dagmamman och sedan fortsatte jag och tjejerna till bussen och åkte buss, tunnelbana och buss igen ut till Lidingö Brukshundklubb. Det var härligt att träffa Sofia och Aco igen! Även Kim var där med sina tjejer, alltid trevligt att ses! Började med att träna lydnad en halvtimme med A&F, sedan blev det lunch och snicksnack med Sofia och Kim i nån timme innan vi gick ner till planen allihop och tränade en timme till!
Härlig dag! Gud vad jag saknar att kunna gå iväg och träna och vara social på det sättet... Gråter


Axxa

testa hoppa apport för första gången. Gick jättebra! Slarvigare upptag, men bättre ingång än vid vanlig apportering…
Inkallning – bra
Fotgående – vänster svängar och vänster halter, kollade av lite. Måste träna mer på detta, men framförallt högerhalter… Måste även köra mer att hon inte får ha blicksläpp.
Stegförflyttningar till höger – underbara!
Hopp sitt – kanon!


Faran, hmm… Måste träna mer regelbundet!
Fotgående – plogade enormt och lite ljud här och var.
Vändningar på stället – bra, bortsett från ovanstående
Hopp apport – kanon! Måste dock fila på avslutet som inte är så kanon…
Inkallning med ställande – dunkar huvudet gult o blått…. Jag bliiiir gaaalen… Fattar inte att det ska vara sååå svåååårt att fatta att man ska stanna, när hon kan det i andra situationer…
Ställande under gång – klockrent
Sättande under gång – Usel framföring, men kanon sättande (kändes det som)
Fjärr – hon var så på att det var bara att glömma, hon gjorde alla skiften men trampa runt som en…


Lite blandad träning, mest för att kolla av lite. Vet lite mer vad jag måste fokusera på, ska bara bli av att träna också… Passade givetvis på att träna hopp-momenten då jag inte har tillgång till hinder så ofta.


När Sofia och Kim började jobba igen åkte jag hem till mamma och fikade och åt middag innan jag lämnade tjejerna där för att åka ut till klubben igen. Kvällen bjöd på ett kort medlemsmöte och sedan föredrag av Kenth Svartberg där han pratade om ”Relation hund och människa”!  Åkte sen hem och sov över hos mamma och pappa. Efter hundrastning och snabbfrukost åkte jag till Cajsa och lilla Olivia som vi umgicks rätt tätt med när vi bodde på ön, nu har vi inte träffats sen vi flyttade. Rynkar på näsan Jätteroligt att ses igen! Nästa gång måste Jennifer hänga med! Passade inte så bra med allt hunderi denna gång.


Hem till föräldrarna och hämta upp hundarna, kort rastning och sen kommunalt hem till Nacka igen. Hämtade upp Jennifer och gick hem och mös. På kvällen kom Annika över, trevligt som alltid!


På hemvägen slog det mig hur underbara tjejerna är att åka kommunalt med! På bussen sitter Faran i mittgången och bryr sig inte nämnvärt om folk och hundar runt omkring. Axxa låg på bredsidan under mitt säte och såg ut att sova större delen av resan! På tunnelbanan satt Faran, och Axxa låg större delen av resan, och bara titta helt coolt omkring sig. Oskyldig På Lidingöbussen klev det dock på tre stökiga grabbar och satte sig på sätena bakom oss, längst bak i bussen. De snacka lite med Axxa och jag släppte fram henne så hon fick hälsa. Då lade hon huvudet i knäet på ena killen, precis på P-N och jisses vad de började garva och blev lite lagom kaxigt generade. *skratt* Bra träning för dem alla tror jag.


Idag har det bara blivit en promenad till dagmamman tur och retur samt en cykeltur på ca fyra km. De får använda huvudet i morgon istället.



Av Anna Östervall - 13 november 2009 10:02

Farsdagsfirandet gick bra!
Först firade vi Robban med frukost på sängen - mkt konstigt men spännande och kul tyckte Jennifer! *Skratt*
Sen hem till Robbans föräldrar, där Jennifer vägrade ta av sig sina mockakängor o mockakappa - hon tycker hon är sååå fiiin i dem så hon gick med ytterkläderna på in närmare en timme innan vi fick ta av dem!
Efter det till Upplands Väsby då vi tappade J:s ena sko där i fredags, suck... Sen till mina föräldrar på farsdagsmiddag.... Däremellan fick hundarna en sväng i skogen...  Så det var fullt upp! Men jättetrevligt.

Några oskarpa bilder på en lycklig Jennifer som älskade sin kappa från första stund!
Här provar hon den på Lindex.

      

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards