rackartyg

Alla inlägg den 19 november 2009

Av Anna Östervall - 19 november 2009 19:35

Fånigt, men ibland kan så lite göra en så lycklig!
Har inte hållit mina planer med att träna mer regelbundet, men idag körde vi lite inomhusträning i vart fall! Och tänkt – tror infon vilat in på båda tjejerna!! Faran kunde backa vid min sida! Okej, vi är fortfarande under inlärning, med hjälper, men hon brukar alltid sätta sig ner, men nu backade hon! På riktigt! *skratt* Jag som varit på väg att kapitulera och låta henne backa hasandes på rumpan, nu slipper jag det. Även alla skiftena i fjärren utfördes som de skulle, på nära håll. Backade jag någon meter blir det lite slarvigare… Men det är på rätt väg!!

Axxa då? Ja, jisses! Hon gjorde sådana stegförflyttningar till både höger och vänster – utan hjälper - så jag tycker det är synd att vi inte ska satsa på lydnaden… Dessutom backade hon ursnyggt (med vissa hjälper) vid min sida!

Tänk om jag lade ca 20 minuter lydnadsträning var på tjejerna ca tre gånger i veckan… Då skulle vi kunna se framsteg både här och där. Tål att tänkas på. Mitt mål till våren är att vi ska bli farliga! *blinka*

I övrigt cyklade vi en mil på förmiddagen och sen har jag suttit och läst min suuuuperroliga bok Financial statement analysis and security valuation. En lättförståelig och tunn bok på strax över 700 sidor. Yippie! Eller inte...

Av Anna Östervall - 19 november 2009 10:00

I tisdags sprang jag nästan och lämnade Jennifer till dagmamman på väg till universitetet. Hade bokat tid för privat cv-granskning med en kille från Akademikerförbundet SSR genom Ekonomernas karriärcenter. Mycket nyttigt!
Cyklade 4 km med tjejerna och gick sedan tur och retur till dagmamman när vi hämtade Jennifer på em.
På kvällen övningskörde vi en timme, skulle köra 50-vägar sa vi och eventuellt en kort sväng på en 70-väg, det var ju ett tag sen jag körde senast... Plötsligt inser jag att jag, enligt Robbans direktiv är på väg upp på motor vägen i 90! Jaja, det gick ju bra det med. Kändes helt lugnt hela passet tills det var ca 10 min kvar och vi körde på våra lugna hemmavägar igen, då kom lite nerver in i bilden.  Sån är jag.

Igår övningskörde vi en kortis på morgonen, på väg till och från dagmamman, då Robban mådde dåligt på förmiddagen. Cyklade sen 4 km med tjejerna idag igen, närmare 3 km gick i galopp. Åkte sen iväg till universitetet. Idag var det en workshop som karriärcentret erbjuder i samarbete med Right Management om ”Hur hittar och får jag jobben, olika kanaler?” i tre timmar. Pratade bland annat om:

- Olika kanaler till nytt arbete.
- Vilka alternativ finns det till platsannonser?
- Vad är viktigt när jag skickar en spontanansökan?
- Hur söker jag via sökmotorer? 
- Hur bygger jag upp och drar nytta av mitt personliga kontaktnät när jag söker arbete?
- Telemarketing, vad säger jag i telefonen när jag söker jobb?


Otroligt bra måste jag säga! Är glad att jag anmälde mig och åkte dit. Det roliga är att jag inom loppet av två minuter lärde mig otroligt mycket om mig själv! Hamnade bredvid en jättetrevlig tjej och då och då under dagen skulle vi prata om olika saker och göra olika övningar två och två. Vid ett tillfälle skulle vi, två och två under några minuter, prata om våra ”intressen/egenskaper”. Kom underfund med att jag faktiskt är (redovisnings)ekonom och nog kommer trivas utmärkt med det jobbet! Ja, det borde väl inte komma som någon överraskning efter fyra års studier på universitetet, men eftersom jag inte sökte ekonomlinjen för att jag ”brann” för det eller visste vad jag ville bli utan snarare tvärtom. Jag sökte för att jag ville byta inriktning på mitt arbetsliv och eftersom jag inte visste vad jag vill jobba med blev det ekonomlinjen då den är så bred. Man kan jobba med i stort sett vad som helst efteråt. Idag kom jag för första gången verkligen underfund med att jag med största sannolikhet valt helt rätt och dessutom helt rätt inriktning! Kändes riktigt underbart!!

Fick med mig massor som är kanon att ha i bagaget hela arbetslivet igenom! Ja, faktiskt till den privata delen av livet också!

Roligt var också att både han igår och hon idag såg mitt hundintresse som något otroligt positivt som jag ska lyfta fram i mitt cv/brev. På sätt och vis är hundträning och yrkeslivet rätt likt. En hel del av det jag gillar i hundträning är sådant jag (kan) ta med mig till arbetslivet om som kan lyfta fram mina starka sidor.
Gillar bland annat att:
sätta upp mål och kämpa för att ta mig dit, 
planera, genomföra och utvärdera,
hinder är till för att övervinnas – ibland måste man tänka till lite extra bara.
Att jag inte tänkt på sådant förut! Det säger ju faktiskt en hel del om mig som person!

Själva räddningsbiten skulle jag också lyfta fram då det dels är ett stort ideelt engagemang och att det dels är något som gör att man söker just den inriktningen i sitt ”hundintresse”. Vad har jag lärt mig där, t.ex samarbeta i pressade situationer, ”våga ta ansvar” (säga att vi sökt av ett område och säga att det är tomt = inga räddningsinsatser sätts in där; att kunna släppa tanken” tänk om vi missat någon som nu dör pga. mitt beslut”) mm. Har inte tänkt på det heller förut, det är ju ”bara” mitt intresse… Tål att tänkas på…

Nu ska jag ut med hundarna i det underbara grådassiga vädret igen! Flört

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards