rackartyg

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2010

Hundsim, VAB, skogsutflykter, privatare för Emma Willblad mm.

Av Anna Östervall - 30 oktober 2010 13:41

Veckan har varit fulltecknad som vanligt. I måndags skulle jag träffat Annika och Diesel för träning men avstod då jag varit hemifrån med hundarna så mycket senaste tiden, istället var jag hemma med familjen…


I tisdags var det simning med Faran efter jobbet. Jennifer ville följa med så vi möttes upp på McDonalds för lite snabbkäk innan vi åkte till simmet. Jennifer sa "jag vill inte tjäffa dej McDonalds jag vill vaja hemma kjamas”… Tänkvärt… Åkte till simmet vilket Faran står ut med och Jennifer tyckte var toppen! Hon slängde prylar till Faran och hejjade på henne. När jag stretchade Faran satt det några i väntrummet med en liten Chihuahua som Jennifer frågade om hon fick klappa (!) och det fick hon . Å vad hon pratade sen, jösses! Roligt var när hon berättade om våra hundar och visade Faran och var sååå stolt över sin hund! Hon som brukar vara så blyg i vanliga fall. Robban var med henne hela tiden så vi lämnade henne inte vind för våg med de andra.    Efter simmet blev det McDonalds igen! Han bara slänga i mig lite pommes innan så nu blev det "riktig" middag innan vi åkte hem igen.



I onsdags hade jag en trainee som gick parallellt med mig hela dagen då han ska få inblick i vad de olika avdelningarna gör. Plötsligt ringde telefonen och det var Robban som ringde, i bakgrunden hörde jag en Jennifer som gallskrek… ”Ajajaj, min mage” och ”jag vill ha min mamma”… Dagmamman hade ringt och Robban fick hämta upp henne. Snabb diskussion – är det ”vanlig” förstoppning eller är det något annat så vi ska åka in med henne?  Så här illa brukar det inte vara. Tillråga på allt hade jag traineen, ett möte och två timmar utbildning på eftermiddagen. Kände mig hemsk som stannade kvar på jobbet, men jag kände att jag inte kunde göra så mycket hemma heller – även om det var mig hon ville ha… Det visade sig vara det ”vanliga” magkrånglet i tredubbel upplaga.


Utsikten från picknickberget

 

När Jennifer lagt sig på kvällen åkte jag iväg till Tyresö för privatträning för Emma Willblad. Nu har jag bestämt mig för att sluta skänka bort gratispoäng genom att skippa framförgåendet varje gång jag tävlar. Har tänkt att ”jaja, det är bara 20 poäng och den marginalen vill jag i vart fall ha om jag ska tävla” och ”det är bara två gånger, en i appellen och en i lägre – varför slösa tid på mitt hatmoment, bättre att höja på de andra momenten”. Insåg sen att det faktiskt är 30 poäng i lägre och inte 20, ska jag sedan dessutom tävla både spår, skydd och ev. något sök längre fram så blir det ju minst 3 gånger om jag blir uppflyttad på första tävlingen varje gång! Så i stort sett en timme ägnades åt momentet och nu har jag faktiskt ett träningssätt som inte känns så tokigt. Dessutom skrattade Emma åt mig och undrade hur jag tänkte… ”Jag jagar alltid 10:or i alla moment” sa hon, varpå jag svarade att ”jo, jag fick ju 9,5-10 på fjärren varje gång jag tävlade med Linnie (LP 2) men var inte nöjd då jag ville ha lite snabbare uppsitt, men då jag hatar framförgåendet så lär jag inte in det alls”… Hmmm…  Nåja, känns som att jag numera har en hög på axeln vad gäller momentet i fråga så kanske vi kan skrapa ihop något betyg där nästa gång vi startar lägre. Tittade även på apporteringen. ”Klockren 10:a, ursnyggt”! Var Emmas kommentar, ”fram till sista halvmetern ”då hon får tugg/rull och dessutom blev det ett snett sättande och vi hamnade på ca betyg 7… Fick lite tips på hur jag ska träna det. Jag är dock glad att vi nu kommer hela vägen till sista halvmetern innan betyget sjunker, förut hann momentet inte ens starta innan vi gled ner i betyg. Nu gäller det att hålla sig på den där berömda, smala balansgången… Behålla tyssstnaden, stadgan, stängda munnen, farten ut och in samt upptaget samtidigt som jag ska förbättra avslutet.


 

Bästa Fajan

 

Har du något gott i den där handen??


Jennifer var bra i magen men verkade febrig och hostade och snorade när hon låg i sängen. Bestämde att jag skulle vabba på torsdagen, the boss var schysst och tog ett telefonmöte med Norge så jag kunde fokusera på Jennifer och slapp ringa hemifrån. Mitt på dagen åkte vi en sväng till skogen med tjejerna och tillbringade lite över 1,5 timme där gick till ”vårt” berg och hade picknick och tittade på båtarna. Hade med oss massa hundgodis som vi gömde i träden på Jennifers order och lite hundmat som vi slängde ut så de fick leta.


Axxa letar hundmat

 

  

Faran letar hundmat

 

Jennifer krävde att jag skulle ta kort på henne och tjejerna, först bara hon och Faran, sen när hon höll båda sina hundar och sedan skulle jag ta kort när de hade koppel på sig... Linslus!


 

"Så här ser mina hundaj ut i skogen" 


På kvällen åkte jag och tjejerna till Haninge hundhälsa igen. Axxa fick börja simma då vi var lite sena och fick simma 15 minuter i ett svep fem uppvärmning, fem i jetstream och fem vanliga igen. Faran fick simma 8+10 minuter, blandat lugnt och simma efter föremål som jag kastade alt. ”jaga” mig runt bassängen.



Fredagen hade jag tänkt jobba, men Jennifer var sämre så idag har jag också vabbat. Åkte till skogen i någon timme på förmiddagen igen, gick till ”vårt” berg och hade picknick och tittade på båtarna. Slängde ut hundmat i olika omgångar så hundarna var sysselsatta i perioder. Vid ett tillfälle drog Faran iväg, vrålandes med raggen rest och Axxa hängde på (dock inte med vrål och ragg). Jag fick jordens adrenalinpåslag, vrålade och fattade absolut ingenting, så brukar hon inte bete sig… Har ingen aning om vad det var då jag varken såg eller hörde något, men de vände båda två efter ett fåtal meter. En rejäl utskällning av mig och ekot Jennifer och sedan koppel på. Jennifer fick hålla i Faran då hon var rätt spak och lugn. Plötsligt hör jag ”Det är ingen faja Fajan” och en harang till som jag inte hängde med på med en enormt tröstande röst. Det var Jennifer som stod och kramade Faran och klappade henne på huvudet och tyckte sååå synd om ”sin” hund som fått en utskällning…  


Jennifer med sin Faja

 

Jennifer hjälpte mamma att hålla Birre och bära tunga picknickryggsäcken

 

Koncentration...


När Jennifer sov middag tränade vi lite fritt följ vilket kändes grymt! Finns självfallet att träna på, men det börjar kännas ok för tävling. Körde även lite apporteringsträning, fokus på anitrull/-tugg men även lite övrigt. Gick en timmes promenad i beckmörkret på kvällen, klövjeväska på Faran och viktmanschetter på Birre och Axxa. Rotade fram två lampor till hundarna, måste bara hitta någon till…


 
 
terese

terese

30 oktober 2010 14:12

ahw så fin hund och söt liten flicka med :)

hoppas du har en fortsatt bra dag! kram!

http://tjees.bloggplatsen.se

Anna Östervall

30 oktober 2010 14:22

Tack så mycket! :)

 
Malin

Malin

30 oktober 2010 14:32

Åh.. gulletjejen :)

Saknar Pipi ännu mer när du lägger ut såna bilder ju :(
Alldeles tårögd blir jag.
vi har ju Ingo, men det var lixom P & M :(
Finaste tjejerna i skogen.
Söt J som tröstar Fajan när dumma matte/mamma skällt på henne.. haha


Märker du nån skillnad på F, nu när ni simmat lite?

Stor kram från ett regnigt västkusten

http://ingo.info.se

Anna Östervall

30 oktober 2010 14:35

Ja, Jennifer och Faran är tajta! I vart fall Jennifer med Faran och Faran med det Jennifer bjuder på. ;) Ja, roligast är att hon var ju med och skällde själv! Men sen var det jag som varit dum! :)

 
Marie o Troya

Marie o Troya

30 oktober 2010 16:02

Hahaha....o alla 3 har tungorna ute!!! :)
Härligt att hon tar sitt hundägande på fullaste allvar-du lär nog ha en skarp konkurrent i henne på tävlingarna om några år... ;)
Önskar en fortsatt fin helg!
Krya på dej Jennifer!

http://www.troya.zoomin.se

Anna Östervall

30 oktober 2010 16:26

Tackar! Hoppas ni får en härlig halloween! :)

 
Lindha

Lindha

30 oktober 2010 19:54

Här är det späckat schema från morron till kväll ser jag :) Som hemmavid, tänk om dygnet hade fler timmar!!
Vilket skit med ert område, och att folk orkar hålla på, trist....

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

30 oktober 2010 20:51

Ja, några fler timmar per dygn skulle inte skada! Supertrist med området... Vi vill verkligen bo kvar men tre personer och fyra hundar på 50kvm och loft - det är trångt! Vi får se vad som händer...

 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

31 oktober 2010 11:40

Nämen... ska du ta tag i framförgåendet!!! ;D Det är inte så svårt som du inbillar dig! Syns senare idag. Kram

http://www.annikashundar.se

Anna Östervall

31 oktober 2010 14:12

Ja, vi är ju inte där än men tanken är det i vart fall! ;)

 
KAT

KAT

31 oktober 2010 15:04

Sladdade in här via Lindhas blogg:=)
Vilka bilder på dottern och de stoooora hundarna.....

Ha en bra söndag!
Katarina

http://katarinathoren.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards