rackartyg

Alla inlägg den 23 oktober 2010

Av Anna Östervall - 23 oktober 2010 19:49

I tisdags fick jag reda på att jag hade fått en reservplats på skyddskursen på fredagen om jag ville. Klart jag ville! Fanns dock ett krux, jag skulle gå kurs på genom jobbet på onsdagen och torsdagen och var långt ifrån säker på att jag skulle få ledig på fredagen... Chefen är dock kanon så hon sa ok utan att tveka! Har jag sagt det förut, min chef är toppen på alla sätt!


Det var en rätt jobbig körning till Enköping då det snöat över natten och fortsatte snöa blötsnö, jag hade dessutom bara sommardäck... Jisses vad jag spände mig... Lyckades dessutom köra fel innan jag ens hunnit helt ut ur stan så jag hamnade på E18 mot Norrtälje och inte E18 mot Oslo... Innebar att jag måste vända och åka i morgonrusningen IN mot stan igen och sedan åka på den ökända Bergshamraleden i samma rusning... Förlorade ca 35-40 minuter på det och vart ännu mer stressad... Jaja, kom bara fram några minuter sent.


Det jag ville fokusera på var mer figurantförtroende, känslan och attityden samt startskallen som jag har i transporterna.

 

Pass 1


Anskällning lös (figurant med ryggen mot plank), jag fram och tog linan, jagade efter Jonas, ny anskällning på presenning, Jonas ”ramlade”,  Axxa på honom och på presenningen och kampade, Jonas viftade med pressen mot/framför/på henne och hon blinkade inte ens! Hon fick vinna ärmen och fortsatte då uppmana till kamp!


Anskällning med snabb bettvinst pga. bra skall i anskällningen
När vi stod uppställda inför skicken på anskällningarna tränade vi på ord”lyhördhet”. Jag sa apelsin, renault, ”revir” så att hon blir än mer koncentrerad och lär sig lyssna efter rätt kommando. Även detta leder till mer fokus/koncentration och därmed lättare att bibehålla tystnaden. Vid flera tillfällen ”tjuv”startade hon och jag vrålade ”nej!” varpå hon tvärnita och kom tillbaka i utgångsposition. Tänkte en snabb tanke att hon stannade så ooootroligt bra i denna situation och undrade lite lätt om hon skulle vända lika bra på vilt...


Transporter: Var på henne i ljud/position och halter. Körde mycket två steg, halt där vi ”bråkade” i halterna. När hon satte sig bra självmant ”revir”.


 

 

Anskällning där Jonas rörde sig och sedan stannade när hon kom närmare och då gick hon i istället för att stanna och skälla… Ajabaja och ny lite enklare anskällning = bettvinst.


Fridas kommentar: Det märks att vi har tränat!   
Fortsätt med: Belöna rätt skall i anskällningarna

Träna halter (hon ska självmant sätta sig i halterna, inte vänta på sittkommando eller hjälp). I och med att hon själv måste anstränga sig mer blir hon också mer koncentrerad och därmed tystare.


  


I uppvärmningen inför nästa pass var vi ute och knatade i skogen, jag värmde upp henne som jag brukar. Vi går en promenad och tränar lite inkallning, hoppa upp på stenar på olika avstånd och höjd, jag belönar när hon kommer upp och går i bra position vid sidan utan kommando etc. Denna gång tyckte jag att hon var väldigt yvig och nosig och störde mig lite på det men tänkte inte mer på det än så… Plötsligt far det upp en hare framför näsan på henne och jag inser varför hon varit så yvig och nosig och jag undrade om lämnat hjärnan hemma… Samtidigt vrålade jag haranger och det kändes som att hon inte skulle stanna/vända… Men det gjorde hon! Jag började berömma och det tog hon som ett ok och drog igen… Jag vrålade haranger igen och jag vet inte om hon tappade haren eller vände ändå, men vände gjorde hon! Jag berömde henne inte denna gång utan var nog ganska tydlig med vad jag ansåg om hennes påhitt… Gick tillbaka mot parkeringen då jag tänkte att nu är det nog vår tur. Typiskt att gå in på plan direkt efter det här… I min värld känns det som att det blivit en jättebelöning även om hon fått skit en stund. Som tur var hade de dock inte hunnit klart så jag slängde in henne i bilen istället en kort stund. Sen tog jag ut henne igen och gick tillbaka till stället där hon drog och hon gick sååå fint bredvid mig. Sänkte nosen en gång och då fick hon skit!


Pass 2 - Började lägligt med transporter och redan från start var hon tystare, förmodligen en del pga. åthutningen hon fått innan.



Transporter med fokus på bra starter (utan startskall/pip), halter (sitta självmant i bra position). Även bettbelöning (överfall) för bra position i själva transportgåendet.


Lite ytterligare belastning där Jonas viftade med och drog plastbanden över henne när hon satt i bett


  
Höga hopp – hon hoppar högt och bra, men hon siktar mitt i figgen och inte lite utåt sida/ärmen. Jonas ställde sig vid 2 blå tunnor och höll ut ärmen. Då vill hon springa runt tunnorna istället…
Hetsade henne innan jag skickade och då blev det lite bättre.


Fridas kommentarer: BRA!! Bra jobbat av mig och Axxa.
Frida tror inte att ylskällandet som Axxa har i början av anskällningarna är osäkerhet längre utan att det har blivit ett inlärt beteende.


 

Bilden är tagen från pass 2


Pass 3


Transporter
– korrigera när hon inte sätter sig bra.


Höga hopp – Jag håller i selen och hetsar, Jonas står bakom blå tunnorna, bettvinst, jag jobbar Axxa intill mig, tar tag i selen och sparkar/slänger iväg ärmen och fortsätter hetsa henne. 3-4 repetitioner som går i ett svep. Avslutar med en bettvinst och till bilen.


Kom igen då!

 

Fridas kommentarer:
Jättebra! Märks att vi tränat.

Sen tillade hon "Jag tror Axxa är lika galen i Jonas som jag är!".   


Axxa joggar gladeligen fram emot Jonas för mera kamp och "bus"


Läxa:
Träna anskällningar på mig själv. Frida tror inte att ylskällandet som Axxa har i början av anskällningarna är osäkerhet längre utan att det har blivit ett inlärt beteende. Jag ska lära henne hur hon ska skälla i början med boll, sen bitstock/-kudde och sedan ärm. Dock inte kamp som belöning.


Kan även träna lite höga hopp med bitkudde alt. bitstock, där jag står bakom något. Ska ej använda boll med snöre då jag måste sätta (hjälpa) henne ner så att hon inte landar/”ramlar” i en hög efter upphoppet, dels för att det är trevligare för hunden och dels för skaderisken.



Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards