rackartyg

Alla inlägg den 13 oktober 2010

Av Anna Östervall - 13 oktober 2010 13:48

I måndags träffade jag Annika & Diesel på Värmdö BKs måndagsträning. Hade hoppats på skotträning, men även de tycker det är för mörkt…


Jag tränade Axxa i ungefär en timme.
Budföring med helt främmande mottagare – ca 50 meter. Positivt var att hon hade svårt att sitta stilla vid min sida innan och kommando och sedan sprang i 190, och när hon fick sin belöning kampade och lekte hon med denna främmande karl med hög svans! Lite negativt var att han belönade med bollen på höger sida och inte vänster, jag trodde det var en självklarhet och visade dessutom med vänster hand men jaja, petitesser.     


Budföring med kär mottagare – ca 100 meter. Avslutade även kvällens träning med en budföring med Annika som mottagare. När jag vänder mig om innan skicket så inser jag att på sträckan står våra väskar (stooor störning för Axxa som hon aldrig klarat tidigare), hon ska springa genom en ruta och dessutom syns inte Annika då det är mörkt den sista 2/3 av sträckan… Annika såg också störningarna och var beredd på att improvisera men Axxa fällde bak öronen och sprang! Fick även göra en ingång innan belöningen kom. Supernöjd!


Platsliggning – ca 30 meters avstånd, första 2,5 minuterarna låg hon blickstilla. Efter ca 3 minuter började hon röra lite på framtassarna så då gick jag tillbaka när hon blev stilla igen, belönade, lämnade igen, hon satte sig då upp när jag lämnade henne igen, gick tillbaka och lade ner henne, lämnade henne ca 30 meter och sedan hade 5 minuter gått och jag gick tillbaka.


Hopp – kanon! Första uthoppet var en BC ca tre meter från hindret så hon ”vågade” inte riktigt sätta sig ner med ryggen emot. Helt ok, händer ändå inte på tävling och något vi kanske får träna på med lite mer kända hundar först. Annars var alla uthopp och återhopp bra. Hon sätter sig dock lite snett på andra sidan hindret.


Apportering

– delade upp i kast utan att hämta och istället äta frolic innan man lugnt får bollen. Bra, hon är lugn.
– inkallning med apport, bra.
– kast, godis, sedan hel apportering. Bra, men dels lite rull vid ingången och dels temposänkning på vägen in. Får ta tag lite i farten sen, men vågar inte höja henne just nu… Vill först få henne i ytterligare lite mer i balans i momentet.


Kryp – Försökte mig på kryp men hon var för taggad.
Läggande under gång – helt okej

Fot – gick bra innan hon plötsligt sa ”tack och god natt” och jag insåg att det var bara att sluta träna.


I övrigt var jag glad över att hon var så ”ostörd” av de andra hundarna!


Tänkte ta ut Faran också men ångrade mig. Då jag satte mig i bilen och började åka så satt hon dock och pep olyckligt så jag klarade inte av att åka… Svängde in på den upplysta parkeringen och tränade lite. Började med fotgående, utan halter, tyckte dock att hon sneddade lite väl i vänster om så jag tänkte fokusera lite på detta men insåg att hon för stel i ryggen… Vad fanns då att träna där man inte belastar ryggen… Det enda jag kom på var ställande under gång – gjorde tre som var kanon. Jaha, vad göra nu? Tränade stadga i stående och det behöver vi träna så det vart bra träning! Kom inte på något mer så vi åkte hem. Kände mig dock rätt nere då jag verkligen inte vet vad jag kan/ska träna med Faran, får sätta mig ner och ta en funderare på olika moment/delar av moment som kan fungera, cirkuskonster och annat.


Igår fick tjejerna hänga med Robban och killarna till jobbet.   Det hade gått rätt lugnt till (förra gången ställde Faran deras största kund när han kom in, ooops!  ) förutom på lunchen då de röjde i skogen och Robbans pappa påpekade att mina hundar är mer vilda än tama!   
Efter jobbet åkte jag och hämtade upp Faran för vidare färd till hundsimmet. Känns lite si sådär att simma henne två gånger i veckan då hon inte tycker det är kul, medan Axxa (som jag inte har råd att simma just nu) älskar det och sliter sig ifrån mig och hoppar ner i poolen innan jag hunnit duscha henne och sätta på flytvästen, än mindre hunnit sänka ner rampen... Jaja, det är Faran som behöver det nu.

Av Anna Östervall - 13 oktober 2010 10:22

I lördags åkte vi ner till Kolmården på morgonen för att träffa ett gäng Äventyrare. Det var hundträning på lördagen och MH för J-kullen och träning inplanerat på söndagen. Två kameror och en videokamera hade jag med mig, men tror ni jag tog några hundbilder?! Kan i vart fall bjude på ett par (oredigerade) bilder från helgen med andra motiv...


Vi kom hemifrån lite senare än tänkt då det ibland är lite körigt att få ihop allt när man ska iväg någonstans… Jennifer ska bli klar och jag blir i stort sett aldrig klar med mitt packande då jag vill ha med mig så mycket som möjligt då man aldrig vet vad det blir för väder etc…


  

Utsikten från stugans uteplats


Väl framme hade alla redan lagt spår och det kördes uppletande och budföringar under liggtiden. Jag trodde inte jag skulle hinna lägga och gå två spår innan lunchen så jag hoppade över detta vilket var onödigt då jag hade hunnit gott och väl… Jaja… Körde två korta budföringar i skogen med Annika som mottagare, främmande för Axxa, med avslut hos mottagaren vilket gick kanon! Sedan körde jag uppletande med båda tjejerna.


Axxa - fyra föremål plus bajspapper och två bajsföremål...
Ja, det var någon svampplockare som bajsat i rutan… Hon slickade först på något men sen när jag såg att hon hade någon i munnen ropade jag ”bra” sen kom jag på att det kanske var bajspapper så då ropade jag ”nej” men kom jag på att jag har ju ingen aning om vad det är så då ropade ”eller bra kanske, föresten jag vet ju inte vad det är…”. Oootroligt bra jobbat av matte!   Andra hundar hade varit på bajshögen och sedan tagit föremål så det var liiiite ofräscha, dessa hade bytts ut men slängts bakom oss så två gånger hittade hon (bajs)föremål bakom rutan… Äckligt, och orutinerat av mig då jag vet att de kan gå bakom mig och ska naturligtvis inte få vinst för det…


Faran – Hon sprang som en idiot i två minuter innan hon satte på näsan, sedan plockade hon in tre föremål innan jag bröt pga. hennes rygg och att hon är så otränad.




Generellt insåg jag att jag har alldeles för höga krav på tjejerna! Jag jämför, deras och mitt arbete, men ekipage som är uppe i elitklass (Ginza tävlade SM) och som tränar uppletande en gång i veckan och har gjort så i 3-5 år! Själva har vi tränat uppletande… 3 gånger i år?
Måste vara noga med att få ut djupet på rutan när jag tränar för båda tjejerna var lite grunda i sitt sök.


   Solnedgång från berget utanför stugan, som syns på bilden ovan


Efter en sen lunch vart det bara hundpromenad för mig och Jennifer, innan vi lekte i en lekpark med sexåriga Liv också var med på lägret. Skulle natta Jennifer innan jag skulle gå upp till grillstugan till de andra för samkväm och firande av Bengt & Lena (hjälpförare) för SM-presentationen. Jag somnade dock före Jennifer så det vart inget för mig…


  
på söndagen var det MH för Äventyrs J-kull (efter Faqueras syster Fee och Bruksmarkens Monark). Jättehärligt MH! Totalt orädda, nyfikna, sociala, kampgalna med bra bett och enorm leklust! Wow! Hoppas de blir friska och friröntgade för om det blir en ny hund/schäfer längre fram så är denna kull värd att lägga på minnet!


  
Då jag tyckte det vart lite väl lite hundträning i helgen gick jag ut på tomten och tränade lydnad direkt när vi kom hem.

 
Jag körde igenom:

Fotgående – gick överlag rätt bra även om det givetvis måste slipas. Något snett sättande och jag tycker hon går lite långt ut ibland, annars okej.
Kryp – klart på G!
Läggande under gång – Helt okej, men kan bli snabbare.
Inkallning – liiite snett sättande annars bra, sen kan så klart farten alltid bli bättre.
Apportering - inkallning med apport samt kast utan att få hämta. Jättebra! Lite rullande i ingången och något snett sättande annars bra.
Testa lite framförgående - vad då framförgående?? Finns inte alls med i hennes repertoar, det lilla vi hade är som bortblåst.

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards