rackartyg

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2010

Lydnadsträning och lite till

Av Anna Östervall - 18 oktober 2010 22:04

I söndagseftermiddag lämnade Jennifer hos farmor och farfar för att åka iväg till Nacka BK för att få köra en budföring med skott/skytt på sträckan då de hade skotträning. Väl framme är den dock inställd pga MT för rottweiler. Hade hört detta genom Anita kvällen innan men Robban ringde en kompis samma dag för att dubbelkolla att det skulle bli skotträning eller ej och hon hade haft kontakt med skytten och jodå, det skulle bli. Väl framme var det dock inställt. Inget fel i det men hade det stått på hemsidan hade man kunnat kolla upp om det var skotträning på någon annan BK...   


Jag tränade några budföringar med Robban som mottagare, började med en på strax över hundra meter där han firade ner bollen som hon fick ta som belöning i förbifarten vid hans sida. Andra körde vi på ca 50 meter, då med ingång, godis och sedan skick tillbaka till mig. Det har vi inte kör sedan innan appellen för lite över ett år sedan. Blev två kommandon innan poletten ramlade ner och sprang tillbaka och fick bollen hos mig. Körde ett par till med hel budföring innan vi körde en på lite över hundra meter igen med bollbelöning i förbifarten.


När vi ändå var där och hade barnvakt körde jag lite hopp-sitt och apportering. Delade upp apporteringen i delar igen och körde sedan för första gången på över ett halvår en hel apportering! Blev två kommandon även där men det gick kanon! Körde några delar igen innan jag åter körde en hel och då gick det kanon direkt. Ja, det finns ju att jobba på, lite sned ingång, lite rull i ingången och vi kan få lite högre fart men hon satt still, högg inte i luften och hade varken frustrations/-ilskaskall i kastet eller startskall när jag skickade henne.   


Testade även lite på agilityplan: A-hindret, balansbommen och gungbrädan och Axxa tyckte det var häftiga grejer! Om vi inte märker av knäet under vintern så funderar jag på att anmäla till en agilitykurs till våren. Ler med tungan


Åkte direkt till skogen efteråt och körde en uppletandekorridor på ca 15x70 meter med fyra föremål. Faran fick hämta in alla fyra, Axxa två och Birre tre. Sen åkte vi och hämtade upp Jennifer.


På kvällen gick jag och Axxa ut och körde lite lydnad på tomten:

Fritt följ som kändes super!

Läggande under gång kan bli snabbare men är okej

Kryp är på god väg men en bit kvar innan vi är klara för ett lägrekryp...


Idag var jag själv iväg och tränade spinning och bollcore på lunchen. Har blivit väääldigt oregelbundet med egen träning sen i början av sommaren. Har varit mycket på jobbet, mycket hemma och jag har verkligen tappat motivationen... Nu är det dags att jobba upp motivationen igen!


Jennifer fick vara hos farmor och farfar ett tag på kvällen då jag hämtade upp Robban och så åkte vi iväg till Hasseludden och tränade budföring. Började med en hel budföring på ca 100-120 meter där det blev frolic och klapp hos Robban och sedan bollen hos mig, sen en till likadan och sedan avslutade vi med en på ca 50 meter där hon fick bollbelöning i förbifarten.


Hem till farmor och farfar för att äta middag och hämta Jennifer. Jag blev glad att se Jennifer men när hon fick syn på mig... "NEJ, jag inte åka hem" sa hon och vände ryggen till. Jaha, vad säger man... Kul att träffa dig med älskling... Jaja, sånt är livet.


När hon somnat gick jag och Axxa ut på tomten och körde lite kryp, finns en del kvar att jobba på men det går som sagt åt rätt håll i vart fall.

 
 
Anita, Aquila och Acke

Anita, Aquila och Acke

18 oktober 2010 23:24

Jag kommer att skaffa egen pistol snart. Det har bara varit lite mycket på sistone....Vi kan träna hela vintern. Blir det snö som i fjol kan man ju använda det som ljud-dämpare..;)Börjar få liiite fjärilar inför söndag. Kram

http://www.aquila.dinstudio.se

Anna Östervall

19 oktober 2010 08:09

Kanon!
Jag ska fokusera på ligg kvar-träning (eller... jag tycker det är sååå tråkigt att träna så ev. gör Robban det *puss*) och sen måste hon mest bara få lära sig att det smäller under platsen. Tror inte hon bryr sig om skotten i sig. Samma gäller budföringen.
Äsch, det kommer gå bra på söndag! Vi vet ju var vi står. :)

 
Malin

Malin

19 oktober 2010 10:02

Men vad du är flitig..
Varför kan inte Moas farmor & farfar passa ibland så jag kan komma iväg?
Idag är vi hemma.. 40.1 grader hade lilla fröken när hon vaknade imorse :(
Varmt, ingen blåst, inget regn & vi är inne :(

Kramar

http://ingo.info.se

Anna Östervall

19 oktober 2010 10:08

Ajajaj... Men se det från den ljusa sidan - du har tomt så Ingo kan vara ute även om ni är inne! Det är underbart till skillnad mot att bo i lägenhet med konstant dåligt samvete när man själv eller barnet är sjukt!
Ja, nu måste vi ju lägga i en högre växel. ;)
Tänk, att eg. har jag tappat lusten för hundträning just nu - det kan man inte tro...
Robbans föräldrar är underbara när det gäller barnvakt!! Ja, rent generellt är de fantastiska. :D

 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

19 oktober 2010 11:46

Dålig träningslust???? Hmmm, ser inte ut så på bloggen! :D Kram

http://www.annikashundar.se

Anna Östervall

19 oktober 2010 12:42

Jo, men det är sant. :) Det tar verkligen emot att gå ut i mörkret och kylan vid 20-tiden på kvällen... Men när jag väl är ute så vill jag inte gå in. :p Fast nu känner jag mig ju tvungen att träna massa, har ju blåslampan i rumpan...

 
Noomi

Noomi

19 oktober 2010 20:18

Flitigt tränat, det bådar gott inför helgen ;)
Egenträning är ungefär prio noll här... vilket sätter sina spår också. Man hinner ju för fanken inte allt man borde :(
Kör hårt i helgen nu!!
KRAM

http://www.dizzyweb.se

Anna Östervall

19 oktober 2010 20:45

Nej, tänk vad härligt det vore om man hann allt man borde! Och tänk om man dessutom hann allt man ville! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards