rackartyg

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2010

(H)underbar onsdag på Lidingö hunddagis/brukshundklubb

Av Anna Östervall - 20 augusti 2010 20:15

Minns inte riktigt vad vi gjort sen jag skrev om träningen sist, men vi har kört ett litet skyddspass till. Tränade transporter ”på riktigt” vilket gick över förväntan! Körde även ett par anskällningar med henne, lös, och de gick bättre än förväntat. Har beställt en egen svenskärm nu!   


Har lagt ett kort spår, ca 100 meter med ett gäng apporter och ca 30 minuters liggtid. Gick en sväng med hundarna så de fick rusa lite i skogen under tiden det låg till sig. Gick lite si och så, hon spårade och plockade alla apporter utom en, men slog en del. Vet inte om det beror på den korta liggtiden eller skogsbuset innan.


I onsdags hade jag bestämt lunch och fika med Sofia ute på Lidingö BK/hunddagis! Alltså fick Axxa hänga med mig på morgonen vilket gjorde henne mycket förbryllad! Matte jobbklädd = Axxa hemma… Hon fick ligga i bilen några timmar innan jag tog långlunch och åkte iväg. Sen fick hon hänga med upp och vara bredvid mig när vi lunchade och hon kopplade av riktigt bra, låg t.o.m på bredsidan och halvsov en sväng. Efter två timmar (!) var det dags för Sofia och Martina att börja gå eftermiddagspromenaderna så jag tänkte gå och träna lite, men så frågade Sofia om jag ville hänga med på en sväng och efter 0,2 sekunders överläggning med mig själv så insåg jag att Axxa behöver det sååå mycket mer än lydnadsträningen! Med på promenaden gick Martinas 5-månaders (?) Malletik, Sofias Mallehane Aco, schäfern Hera, Beageln Ina 11 år och någon till… Alla var kopplade för Axxas skull, utom Hera som är otroligt cool. Hon gick fram till Axxa för att morsa, Axxa tyckte det var lite jobbigt och raggade och skällde lite, men Hera kunde inte brytt sig mindre. Efter någon minut var även Axxa rätt cool och då var det även massa hundar i hundgårdarna på var sida om oss. Hängde med på nästa sväng också och då hängde häftiga labben med. Har aldrig sett maken till hundspråk tror jag och då har jag ändå jobbat extra på hunddagis i måååånga år! Hon var alldeles till sig när hon blev utsläppt ur rastgården, fick syn på Axxa och ville leeeeka (!), Axxa raggade lite och med ens satte sig labben på rumpan och tryckte öronen platta mot huvudet, resta sig sen och gick iväg med rumpan mot Axxa och började nosa lite i backen. Sen fick hon syn på Axxa igen och det hela började om. Vi gick iväg och alla hundar var kopplade utom labbetiken. Efter ett par hundra meter släppte jag Axxa med och hon skötte sig kanon. Ville leka med labben, men det kändes som om hon inte visste riktigt hur hon skulle göra/våga sötnosen. Efter promenaderna var jag suuupernöjd, min tös skötte sig kanon. Hon har inte fått träffa (som i umgås/leka) andra hundar än våra egna de sista månaderna och inte fått leka med våra heller sen i julas pga. knäet och hon har ju svårt för andra hundar, på nära håll. Riktigt bra träning! Bestämde att jag ska försöka komma loss från jobbet ett par onsdagseftermiddagar i månaden för att åka ut och socialträna Axxa, träffa Sofia och köra lydnad.


Axxa slocknade i bilen på väg tillbaka till jobbet. Efter fyra timmars lunch var jag tillbaka på jobbet och jobbade på i 1,5 timme innan det var dags att åka tillbaka ut till klubben för skott- och lydnadsträning.   Det var fullt med folk och hundar på Lidingös lilla plan, tror det var 10-15 ekipage!


Tänkte börja med enligt planen att hon inte ska få ”rasa av sig” i träningen först utan börja med koncentrationsmoment vilket resulterade i ett uselt fotgående, ett kryp som inte var ett kryp och apportering av targeten istället för att stampa på den…   Insåg att jag var heeelt fel ute! På våra störningsfria träningar kanske jag kan lägga koncentrationsmoment först, men här var inte den största träningen själva lydnaden utan att vara lös så nära andra hundar och ändå kunna jobba trots att det sprang hundar efter apportbockar, belöningar och rutor runt om henne. Lade om träningen helt och körde:
Hopp - uthopp med target (då gick det kanon!) och inhopp med ingång.
Inkallningar – bra fart, men hälften hade sneda ingångar (dock blir de bättre och bättre).
Ingångar – 75 bra/25 sneda (i % alltså, inte antal)
Apportering – kast= klick/belöning. Kanon!!
Fick hämta apporten en gång efter ett apportering/klick/belöning. Kanonfart, upptag och ingång!
Inkallningar med apporten – då är ingångarna bra…
Ligg kvar – flera minuter på ca fem meters avstånd medan jag pratade med en annan tjej, lugnt och tryggt trots alla hundar runt om.
Körde även lite fotgående på slutet och då var hon rätt slut, efter 1,5 timmar lydnadsplanen så fokuset var inte det bästa men halterna vart okej och hon var inte för speedad.
Åkte hem SUPERnöjd med toppensnäckan och dagen som helhet!!

 
 
Lindha

Lindha

23 augusti 2010 08:57

Vilken härlig hunddag! Sånna där dagar är lika mkt värt tycker jag som hundträning :)
Tack för senast, jättekul att ses!

Kram!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards