rackartyg

Alla inlägg den 2 augusti 2010

Av Anna Östervall - 2 augusti 2010 14:09

Igår kväll vart jag träningssugen igen så jag tog biiilen (yes, I löööv mitt körkort!) till Värmdö BK för lite lydnadsträning. Tyvärr hade inte Annika kommit hem än så jag fick inget sällskap. Tränade en hel del! Har funderat en del på/kring vår lydnadsträning och lade upp träningen lite annorlunda vilket gav bra resultat. Blandade friskt mellan momenten och började med att repetera targeten i ”publiktrappan” vilket gick rätt bra. Därefter blev det ren momentträning.


Återhopp

Hon hoppar bra så vi fokuserar på ingångarna. Mycket bättre men kan bli ytterligare snäppet bättre dvs. mindre felprocent på sneda sättanden.

Uthopp

Från min sida till targeten för att få rakare uthopp och sättanden. Gick superbra med targeten, men utan hamnar hon snett. Kanske inte gör så mycket, men risken för fel ökar och ju rakare hon sitter desto snyggare ser det ut!

Bruksstegen

Kanon frånsett att hon hoppade över sista steget, trots targeten… Vet inte om hon inte ser den?

Kryp

Varierade att starta lite åt vänster och att starta med två myrsteg fram och sedan vänster. Hon blir trött (!) av denna träning men det kommer nog ge resultat, tycker redan det verkar bli bättre både positionen och farten.

Inkallningar

Raka inkallningar på 30-40 meter, berömde farten, klick och bollbus om ingångarna var raka, annars gjorde vi om.

Fotgåendet

Delar upp momentet i olika delar; tränar rakor och stegförflyttningar för sig och halter för sig.

Rakor och stegförflyttningar

Gick rätt okej, måste träna mer uthållighet. Stegförflyttningarna blir raka och bra vid start från halt, men går jag rakt fram och sedan tar stegförflyttning åt höger så åker rumpan ut.

Halter

Klart bättre än sist! Men finns kvar att jobba på… Belönade bara med godis, ingen boll.

Inkallningar

Raka ca 60-70 meter, som ovan.

Återhopp och uthopp

Som ovan

Skall

Började med att binda upp henne framför mig och tränade skallserier där jag blundade och belönade när det lät bra. Sedan band jag upp henne så att hon hamnade mellan mig och en vägg. Första ville hon backa bakåt, andra var/satt hon kvar på stället och skällde. Detta var lite jobbigt och så började hon bli riktigt trött så jag körde kortare serier än när hon var framför mig.

Apportering

Första klickade och jag och bollbelönade direkt i kastet och hämtade sen apporten själv.

Andra klickade jag och bollbelönade jag när apporten landat och hon satt bra. Sedan fick hon lämna av bollen till mig och springa och hämta apporten. Jättebra ingång! Dock lite vändningar på apporten precis mellan ingången och avlämnandet.

Tredje, avslutade med att klicka och bollbelöna i ett kast igen.


Belönade mer med godis vilket känns bra, måste få henne mindre varvad även här. När jag märkte att hon började skruva upp sig körde jag inkallning som jag belönade med boll för att hon skulle få ”rasa av” sig. Tyckte det kändes bra. Hade även 3-4 vatten-/nedvarvningspauser. Kändes mer positivt idag.   


Axxa passar mig som handen i handsken! Jag gillar verkligen hennes typ av hund! Ska bara träna upp hennes uthållighet – det ligger ju på mig – för det är där jag ser våra största brister just nu. Måste öka både den mentala och den fysiska uthålligheten. Vete 17 hur jag ska få tid till allt bara, måste klura…

Av Anna Östervall - 2 augusti 2010 10:50

Åkte iväg och tränade skydd med en kompis, bra var att Robban var med. Han känner ju både mig och Axxa bra vilket gör att vi får en del givande diskussioner. Vi tränade tre delmoment, men många repetitioner av varje. Körde bara ärm idag då vi kört så mycket korg de gånger vi tränat skydd sen nyår.


Vi började med 3-4 ärmbevakningar. Jag satte henne framför figgen och backade bak lite. Testade dels att säga ”vaka” (istället för pass på för det går hon igång så på) men de gångerna tittade hon mer på mig när jag gick ifrån än när jag bara lämnade henne utan att säga något. Något kort blicksläpp, men annars bra fokus.


Anskällningar på kort avstånd

Första stannade hon fint och bevakade, men sen sket hon in att stanna utan drog rakt fram, en liten stöt och sedan backade hon någon meter och bevakade. Satte på henne lina. Körde några stycken.


Fotgående kring figuranten

Tränade ”förberedande” transporter genom att figgen stod med ärmen på plan och jag gick fot fram och tillbaka och runt omkring. Gick sådär… Hon gick i okej position men känslan var att hon mest ”råkade” vara på rätt plats, lite som att vi var ute och gick på söndagspromenad men ändå inte. Att bara gå iväg när hon går för långt fram som vi gjort en del nu tycker jag ger frustration. Vi satte på henne koppel och jag ska inte säga att jag korrigerade när hon gick ur position utan mer att det blev mer tydligt när hon var på väg att gå ur position. Det som verkar ge klart bäst resultat var när vi körde tempoväxlingar. Då fick hon själv jobba på att vara i korrekt position på ett annat sätt och det tror jag på! Som belöning när hon gick bra blev ett ”revir” med bettvinst.


Genomgång

Kändes lite konstigt att köra själva men det kändes bättre allt eftersom och blir nog bra. Kom underfund med en del kring själva momentträningen och en del om allt ”runt om kring”. T.ex så när hon vunnit ärmen får hon inte springa omkring med den och framförallt inte börja tugga på den – leder till stress. Hon får ta en repa, sedan lägger jag ned henne. Då lägger hon sig bredvid ärmen och lugnar ner sig. Jag säger sen ”vänta”, går lugnt fram och tar upp ärmen, väntar lite innan jag ger den till figgen som sedan står lugnt en kort stund innan han lugnt gör något annat. Annars hetsar hon upp sig och skäller etc. vilket irriterar mig. Jag måste alltså vara tydligare och lugnare och lägga lika mycket tid på det runt omkring som på själva ”aktiva” träningen.


Fotgående/”förberedande transporter” ska vi träna med hjälp av tempoväxlingar, halter och svängar så hon måste anstränga sig för att gå i rätt position så att hon inte bara lägger sig till med ett ”lagom” tempo och i och med det ”hamnar” i rätt position. När detta fungerar kan vi börja med transporter.


Vi har inte tränat mycket skydd i år, två helger samt 5 dagar på Tånga – det är allt vi tränat… Tycker att vi gått framåt på vissa delar men tappat mycket på andra. Måste försöka få till helheten lite mer och inte bara träna på en sak… Måste framförallt försöka få till mer träning! Hur ska man kunna komma någonvart när man inte tränar?!

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards