rackartyg

Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av Anna Östervall - 7 oktober 2011 22:29

Uppladdningen inför lördagens tävling var inte den bästa. Jennifer hade hög (!) feber på fredagskvällen och jag var osäker på om jag ens skulle kunna åka iväg… Efter att ha fått en dos Alvedon och ett par timmar senare få en dos Ipren så hade hon en temp. på 38,4 grader! Då kan man ju fundera på vad hon skulle haft utan febernedsättande… Hon låg i soffan med huvudet först i Robbans knä och sedan i mitt och sov 5-10minuter och var vaken 5-10 minuter och så höll det på hela kvällen. Så fort hon rörde sig det minsta skrek hon rakt ut att hon hade så ont i huvudet… Har aldrig varit med om något liknande tidigare så vi ringde sjukvårdsupplysningen… De sa att så länge hon är kontaktbar och inte yrar kan vi vara kvar hemma, annars är det akuten pronto som gäller. Liiite nervös var man… Vi slapp dock åka till akuten och jag och Faran kom iväg och tävlade dagen efter.


Tävlingen då?
Jag har skrivit ner Emmas och mina tankar moment för moment och domarkommentarerna står inom parantes.

Här är filmen och nedanför den massa tankar etc. Tyvärr var det motljus på enda platsen det gick att filma men det vart helt ok ändå tycker jag.



Generellt: När jag kommer in på plan och får vittringspinnen etcetera av tävlingsledaren så ska jag inte ha Faquera i fotposition för hon sitter jättefint i början men tappar efter en stund. Dessutom är vi inget team då utan hon utestängs och ”teamet” blir jag och tävlingsledaren – bättre att då ”pausa” henne så att vi inte tappar känslan och fokuset vi ska ha vid sidan.

Sittande i grupp – 10

Platsliggning – 0 (går upp, gnäll)
Hon gäspade när jag gick iväg och gnällde sen. När jag kom tillbaka låg hon jättefint så jag trodde det gått bra, frånsett pipet. Domaren sa dock att hon ställt sig upp, satt sig och sedan lagt sig ner igen… Hon har blivit osäker i momentet och jag vet inte varför, har vridit och vänt lite innan jag bestämde mig för att det spelar ingen roll varför. Hon är osäker och vi måste få henne trygg i momentet igen. Både för hennes och för betygens skull. Punkt slut.

Fotgåendet – 6 (gnäll, ojämnt)
Emma: Tappar henne helt i starten på grund av vår ingång på plan och tävlingsstart och det tar ett tag innan hon kommer igen. Pip i stegförflyttningar och vändningar på stället på grund av belöningsförväntan. Grym språngmarsch.
Jag: kände att hon inte var med helt, jag brukar gå med händerna på ett visst sätt men nu gick inte det emellanåt då hon gled lite bak, hon som i vanliga fall har problemet att hon kan ligga lite långt fram… Hon pendlade i position och kändes oengagerad emellanåt.  Jag gick i ett lagom tempo (har dragit ner på farten) men ska försöka minska ner steglängden, inte lätt inte… Mycket nöjd med språng marsch och långsam marsch är på väg åt rätt håll. Hade ingen bra känsla även om den blev lite bättre efter hand…

Sättande under gång – 8 (långsamt)
Emma: Var nöjd.
Jag: Ja, jag tror vi får vara nöjda så här. Verkar inte kunna få till det snabbare, kanske blir det bättre automatiskt när jag slutar belöna så mycket och hon blir ännu säkrare i momentet? Eller så får det fortsätta vara så här. Kommer inte lägga ner krut på det.

Inkallning med ställande och läggande – 6,5 (ngt långsamt, dk sent ligg)
Jag: Dåååligt läggande i starten, hon brukar lyfta tassarna och ”ramla” ner…
Avståndet kändes lååångt och det var mycket längre från inkallningskommandot till ställandet än vad vi tränat… Ok ställande för att vara Faran. Jag hade röstkommando och säkrade upp med handtecken då hon inte stannat varje gång de senaste träningarna. Domaren var dock så fokuserad på Faran att han missade det.
Läggandet lade hon sig inte… Fick ta till dk. Har varit så lite på slutet tyvärr då de alltid varit bra innan. Tror det beror på att jag dels tränar mer helhet i momentet nu och dels för att jag nog tränat det på för korta avstånd tidigare.
Jag är nöjd med tempot i början men sedan sackar det av för mycket, kan bero på att det blev som det blev med läggandet.

I transporten mellan inkallningen och rutan får hon syn på Emma & Vidar och är på väg dit.

Rutan – 9 (In från sidan)
Emma: Bra!
Jag: Först trodde jag inte att hon såg rutan (de flesta hundarna på tävlingen nollade rutan, troligtvis pga solen i ögonen sa förarna) men jag tror snarare att hon springer till punkten där vi avslutade inkallningen. Nu när jag analyserat lite så inser jag att det inte är första gången det händer. Måste träna på detta. Stod och väntade på att TL skulle kommendera at jag skulle lägga ner henne (har ni hört den förut… ;) ) men kom på mig själv inom hyfsad tid i vart fall.  Jag är jättenöjd med momentet.

Hopp apport – 6,5 (islag, något tugg)
Emma: Fel avstånd till hindret.
Jag1: Ja, hon slog i men efteråt inser jag också att jag hade fel avstånd för henne. Antingen ska jag stå lite närmare eller också lite längre ifrån. Viktigt för alla hundar, men framförallt för Faran. Att hon glider bak i avlämningarna är något jag ständigt får jobba med…

Metallapport – 8 (något tugg)
Något tugg var det men det låter värre än det var, det var en skramlig, löst skruvad apport. Samma bakåtglid i avlämningarna här.

Vittring – 0 (fel pinne)
Ja, det har gått sååå bra på träning men här vart det lite tilt igen… Dock mycket mindre än vad det varit så det känns ändå som att vi är på rätt väg. ”Normalt” sett tar hon ett gäng pinnar i mun och så spottar hon ut någon och klyver något så… Framsteg…
När Tl lägger ut pinnarna är en kvinna med hund på väg in på appellplan... TL får stopp på henne en bit in på plan och hon vänder om. Jag blev störd (då jag var "rädd" att hon skulle fortsätta gå under vårt akilleshälmoment) men inte Faquera.

Fjärrdirigering – 5 (många kommandon, något framåt)
Vad hände?! Hon brukar skifta på första kommandot men röra sig framåt lååångt, ca en hundlängd. Nu rörde hon sig knappt framåt men skiftade ej. Mycket nöjd med skiftena till stå, resterande rör hon sig framåt på. Måste teknikträna plus avståndsträna.

Generellt:
Emma och Vidar har helt rätt angående schäferdunkarna! De är helt och hållet för min skull (belöningsberoende som jag är) och Faran tappar koncentrationen av dem…
Transporterna var inga höjdare och de brukar vara ok. Jag var mer fokuserad på TL och tävlingen i sig än på mig och Faran – vårt team och samarbete. Verkligen något att tänka på! Jag lät henne glida iväg alldeles och tappa emellanåt på ett sätt som jag inte brukar… inte bra… Till nästa gång ska jag försöka bounda mer på plan, det är jag och Faran, tävlingen kommer ”i andra hand”.
Jag tycker det ser ut som att hon går lite krumt med ryggen och har tassarna inunder sig. Detta plus islag i hindret och att hon inte stannar på inkallning utan dk numera gjorde att jag ringde Charlotte och bokade en tid. På måndag ska vi dit på en ordentlig genomgång. Håll tummarna.

Hur gick det då?
Jo vi fick ihop 185,5 poäng och 0 pris! Ändå fick vi placering 2 av 7!!! Vinnaren slog till med 290 poäng så det var lite skillnad mellan ettan och ”skrapet”.   

ROLIGT var att övriga i teamet körde storslam!
I klass 1 vann Vidar & Koala (176 p.) och Malena & Columbus kom 3:a (166 p.), båda med första priser!
I klass 2 kom Julia & Ajax på 2:a placering (165,5 p.)med ett första pris!
I Eliten kom Emma & Plätt på 3:e placering (267,5 p.) med ett första pris och lydnadschampionat!!!

Stort grattis till er alla!!!

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards