rackartyg

Alla inlägg den 4 oktober 2011

Av Anna Östervall - 4 oktober 2011 11:27

Torsdag

Vakande klockan 4! Kunde som vanligt inte somna om så jag gick upp, gjorde alla morgonrutiner inkl. hundpromenad och var på jobbet 6.45, jobbade in lunchen och slutade 14.30 Åkte till Värmdö BK och tränade lydnad.

Faran tränade lydnad 40 minuter i sträck, utan paus
Kvarsittning
1,5 minut, mycket bra!
Platsliggning  
4,5 minuter, mycket bra!
Hopp apport x3 med metallen
Islag på 1:a annars bra, justerade avståndet och de två andra var mycket bra.
Inkallning med ställande och ibland läggande och ibland inkallning igen
Hmmm, hon stannade någon gång men annars fortsatte hon bara… På en inkallning låg hon kvar som berget och jag fick inte upp henne! Aldrig hänt…
Rutan
Körde flera rutor, varvat med andra moment. På ett av skicken hamnade hon precis utanför men då kunde jag lätt dirigera in henne. Resten var suveräna!
Fjärrdirigering
Körde några stycken och hon rörde sig ca en hundlängd framåt varje gång… Problemet är att det är skitsvårt för mig att se när hon rör sig framåt… Hon gör det så ”fint”… Ligg/sitt->ståskiftena gör hon kanon varje gång med låsta bakben.
Fotgående
Körde mycket och långa fotgåenden. Försöker dra ner på belöningarna, men det är svårt… Jag älskar att belöna!... Överlag gick de mycket bra, lite problem med ljud vilket antagligen beror på att jag ökade sträckan och drog ner på belöningarna…

Axxa
Tog ut Axxa en sväng också. Hon var som en vild rodeotjur! Hoppade och bockade och gjorde allt som hon inte får enligt rehabschemat…
Tränade lite fot vilket resulterade i massa ljud, hopp och skutt, sneda sättanden, ojämn position och allt man inte kan tänkas vilja ha på en aktiv hund… Testade lite stadga och det var väl samma där, herreguuuud… Är du inte klok matte, ska jag staaanna och dessutom stå stilla???!!! Ja, jag bröt träningen där, aningen missnöjdoch med en klump i magen…

Insåg på vägen hem vilken idiot jag var! Jag tränar alltid Axxa som första hund då hon blir alldeles för hetsig om hon får vänta på sin tur. Jag kör alltid ur henne lite innan jag börjar med koncentrationsmoment i vanliga fall, av samma orsak som ovan. Nu är det första besöket på en BK på åtminstone sex veckor och dessutom tar jag henne som sista hund och kan inte ”pysa ur” henne innan. Idiot! Vad hade jag förväntat mig???
Kommer inte ta med henne till någon BK på ett bra tag utan kommer sätta igång henne lite försiktigt hemma; inomhus och på tomten. Där är hon lugnare.

Fredag
Rehab på Animalen med water treadmill och en ordentlig genomkänning inklusive laserbehandling. Hon kändes mycket bättre! Dock är musklerna kring bogen (ffa nedre biceps om jag inte minns fel namn) fortfarande väldigt korta och spända. Vi får köra igång med lättare lydnadsträning, gå promenader på ca 30 minuter som sedan ökas med 5-10 minuter per vecka. Dessutom… Hon är så pass bra nu att vi inte behöver gå i water treadmillen utan hon får börja simma!! Charlotte hade ringt och pratat med veterinären på Strömsholm för att se om han samtyckte, vilket han gjorde tack vare att Axxa är en så bra simmare. Hade hon plaskat med frambenen eller varit hög fram och låg bak hade hon inte fått simma men eftersom hon ligger plant i vattnet och simmar bra var det okej. Till att börja med får hon simma 3x1 minut, att jämföra med att hon simmade 40 minuter i streck efter jollen innan skadan… Men det är stora framsteg! Dels är det skönt för att jag än så länge kan gå de ca 300 metrarna ner till sjön och simma henne istället för att åka till Södertälje för att gå i treadmill! Dels är det då betydligt billigare samt att simningen är en mer allsidig träning. Mycket bra!

Nu ska vi inte träffa Charlotte fören måndagen den 17 oktober och då ska Axxa få ultraljudsbehandling. Känns skönt att få henne ordentligt behandlad, genomgången och uppföljd av ett omtänksamt proffs!

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards