rackartyg

Alla inlägg den 19 juni 2012

Av Anna Östervall - 19 juni 2012 08:07

I torsdags var det dags för vår andra tävling i klass 2, jag var mycket tveksam till om jag skulle orka tävla pga bihåleinflamationen men när Robban fixade barnvakt och lovade att skjutsa, bära väskar och annat kunde jag inte låta bli... På Tyresö träffade vi i stort sett hela teamet! Jag, Vidar, Helena och Malena skulle tävla i tvåan allihop och Emma skulle tävla i eliten. Med tanke på hur det gick är jag otroligt glad över att jag åkte!!

Platsliggning – 10
Hon var okoncentrerad; lyfte en baktass vid ett tillfälle, bytte skinka, högg efter insekter (det kryllade av små flygfän) etcetera…´


Fotgående – 10
Otroligt nöjd! Kul att även domaren var det.   När jag passerade på ena sträckan hörde jag hur han pratade heeela tiden och tänkte att ”jisses, vad han hittar att anmärka på…” men känslan jag hade var så bra att jag inte brydde mig. Tur var det för det visade sig att han hade en domarelev som bakdömde så det var väl henne han pratade med. *smile*


Läggande under gång – 8 (Segt)
Här fick jag tilt, på denna tävling igen… Precis som på förra tävlingen ryter jag i med ett ”LÄGG!”… Hon reagerade fort men lade sig segt, inte konstigt då det inte är med det tonfallet jag tränar… Förmodligen kände/såg jag att hon inte var helt med och därför ryter jag? Något jag verkligen måste tänka på. Förstår inte varför hon fokuserar på domare med flera i detta moment men inte i övriga…


Inkallning – 9,5 (Något slarvigt avslut)
Jag är supernöjd men generellt måste våra ingångar bli bättre. Dock känns hon orolig när jag lämnar henne, hon pep när jag sa sitt kvar. Sen sitter hon fokuserat och som berget när jag går iväg… Funderar på om vi har tätt samarbete innan och sedan ska jag lämna henne själv? Eller är det för att jag rutit i på läggande under gång och den osäkerheten hänger kvar?


Rutan – 9 (nosar)
Hon sprang kanon till rutan!!! Nosade liiite precis i stoppet vilket gav en pinnes avdrag. Snabbt stopp och vändning i rutan och mycket bra stadga. Jag är såååå nöjd!!


Apportering – 8 (Omtag)
Supernöjd! Nu fick jag kvitto på att vi är på rätt väg i träningen, vi tränar vidare.


Hopp – 10
Jag gick förbi domare med flera på insidan av hindret så jag kunde ”ehum:a” lite på henne när jag gick förbi. Detta för att hon lätt fokuserar för mycket på TL (som hållit apportbocken), domaren och apporten i detta moment. Bra fokus. Hennes lååånga uthopp berodde troligen på att Emma och Plätt tävlade precis i henne synfält och som ni hör kommenderar Emma ”apport” – Axxas favoritmoment.   


Fjärrdirigering – 10
Mycket nöjd


Helhetsintryck – 9
Inte så mycket att säga om detta.


Resultat: 189 poäng, ett 1:a pris och en 1:a placering!!!

Jag hade en fantastisk känsla! Vi-känsla och teamwork programmet igenom!


Vidare träning
Nu ska vi träna inför trean under sommaren planerar för en start till hösten. Lägger nog ut en träningsplan om ett tag.

Bonus
Roligt var att i klass två vann jag & Axxa och Vidar med Koala kom trea medan Emma & Plätt vann eliten med finfina 293 poäng! Dagen innan hade Elin och Tindra tagit 1:a pris och 2:a placering på bådas tävlingsdebut i klass 1! Häääärligt!!

Stort tack till vårt underbara Team Ego Dogs för finfin suport på tävlingsdagen, träningshjälp innan och alla grattis efteråt! Ni andra tar det nästa gång! Då är vi med och hejjar coachar!

Extra roligt…
…var de underbara grattisarna och fina kommentarerna jag fick från ett par medtävlande och ur publiken! En öste beröm över Axxa och en annan (schäferägare) sa att hon vart tårögd över vårt fina program, om ni visste vad glad sådana kommentarer gör mig! Robban hörde även när tvåans domare pratade med elitens domare efter tävlingen och Robban minns inte vad han sa ordagrant men bland annat lovordade han hur rörlig schäfern i hans klass var med bakdelen!


Här kommer den utlovade filmen


 






Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards