rackartyg

Direktlänk till inlägg 25 september 2012

Senaste tidens lydnadsträning

Av Anna Östervall - 25 september 2012 14:10

Här tränas det väl inte riktigt lika flitigt som vanligt av olika orsaker men vi tränar ju lite nu och då i vart fall. Senaste tidens träning går sakta men säkert framåt vad gäller vissa moment, andra går sakta och osäkert framåt och en del går två steg fram och två steg bak och man undrar hur svårt en liten schäfertjej ska ha att förstå vissa saker...

Litet sammandrag
Fotgåendet går framåt igen och imorse hade vi en härlig känsla! Ett moment som är perfekt att träna på morgonpromenaden, dock lite mindre perfekt när Jennifer är med och vill leka med Axxa...

Inkallning med ställande har jag bara tränat kanske 15 gånger totalt senaste året men det går framåt. Jag vill ha ett mer distinkt stopp men det kommer förhoppningsvis med lite mer träning. Imorse körde jag inkallning på ca 20 meter med boll som jag kastade över huvudet på henne som belöning för stoppet. Sedan körde jag en med belöning utlagd bakom henne, hon såg när jag lade ut den, på ca 35 meter. Första var helt ok, den andra var mycket bra. Ska successivt öka avståndet.

Vittringen går framåt, oavsett vilken "arbetstemperatur" hon har så slår hon på näsan vid pinnraden och har hittills alltid tagit med sig rätt pinne in! Den rätta ligger 1-2 dm bredvid eller bakom den synliga raden, alltid gömt i lite högre gräs så att den inte syns. Vi är nu nere i ca 1/4 dels Icapåse i antaI. I helgen fick jag hjälp av Robban med att lägga ut alla pinnar så det vart lite mer tävlingslikt, skillnaden var att jag inte vände mig om vid utlägget då vi får ta en svårighet i taget. Axxa tyckte det var väääldigt annorlunda så det är bra att jag lägger in det i träningen redan nu. Hon vart lite orolig i "utlägget", sökte min kontakt och såg frågande ut, hade lite pip och sedan lite startljud. Skötte dock näsarbetet riktigt bra. På söndagen var även Jennifer med och då fokuserade Axxa väldigt mycket på henne, men det är nog bra att ta in, jag kan tänka mig att hon kan fokusera på TL i detta moment och TL och Jennifer kanske blir samma sorts störning? Jennifer var myyycket stolt över att få "hjälpa till". Ska nu minska ner antalet pinnar så och ha lite mellanrum mellan dem för att snart kunna plocka in min pinne i pinnraden. Parallellt får Robban lägga ut pinnarna åt mig någon gång ibland. Ser vittringen som en rätt kul utmaning just nu.   

Apporteringarna går strålande! Bara lite tugg och rullning numera, de andra "problemen" kommer så sällan att jag inte fokuserar på dem längre. Händer det något i utkastet får hon helt enkelt inte hämta apporten, that`s it. Tugget och kastet tror jag mitt "tjuvande" av apporten och bollbelöningen kan hjälpa till med. Vi kör vidare med detta.

Sitt i grupp och platsliggning har jag missat att träna "på slutet" så det får jag ta tag i...

Sättande under gång är kanon de gånger jag tränar det så det är inget jag fokuserar på, tar det på teamträffarna ibland när jag kan få någon som klickar åt mig och ser när hon sitter bra.

Rutan behöver jag träna mycket mer på för att få henne säker även på över 15 meters avstånd, men kan inte träna på tomten så det blir inte lika ofta som jag skulle behöva...

Å så var det då fjärren... Kör med koppel på hela tiden och inomhus har hon börjat förstå momentet, har lite svårt att låsa vänster bakben i skiftet ligg till stå, vilket fungerat tidigare...  I övriga skiften kan jag nu köra på ca 1,5 meters avstånd. I morse försökte jag dock träna momentet ute på promenaden efter att jag tränat fotgående och inkallning och plötsligt betydde visst "stå" "kom in till sidan och sitt fot"...   När jag stod precis, precis framför henne kunde jag i vart fall få till ett par skiften innan jag bröt och tränade fot, som hon ville istället.  


Arkivbild på Axxa Foto: Elin Berglund


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards