rackartyg

Alla inlägg den 14 september 2012

Av Anna Östervall - 14 september 2012 10:25

Igår var vi iväg på teamträning där kvällen börjades med fika - Malena hade med sig massa nyheter från sitt jobb så det var bullar, längder och olika typer av wienerbröd med mera, mums!


Min och Axxas träning bjöd på ups and downs, hann inte ut med henne innan så hon var het! Hon var ungefär som en unghund på 10-18 månader med massa spring i benen och ingen hjärna men massa, massa arbetsvilja och stooor leklust! Fick hon bollen for hon omkring som en rodeohäst över plan och då hade hon bara fått den rakt ner i munnen, inga kast eller liknande. Ja ni kan ju tänka er...

Började med rutan där hon har jordens dragning, hon vill, vill vill! Pip och tjut på framföringen, startskall första metrarna och full sula de 20 metrarna ut men hon är inte helt klar över vad som förväntas av henne därute... Hon drar sig åt höger på utvägen, väljer sen vänster och hamnar då ibland utanför och väldigt nära främre linjen...


Fortsatte med Hopp apport x2 - bra men våldsamt! Het här med och som vanligt lite tugg vid sidan, dock rätt lite och helt stabil i utkast! Det tar sig, sade mordbrännaren!


Bestämde mig, trots allt, för att köra lite fotgående där hon givetvis också var lite för het vilket ledde till lite sned position och lite ljud emellanåt men överlag var det ändå ok med tanke på Axxas temperatur! Jag måste lära mig att "handskas" med henne även när hon är på detta "humör".


Fjärrdirigering  - fick till tre bra skiften på nära håll men sen brann det hos henne så då lade jag ner...


Inkallning med ställande på 15 meter - full fart, bra och snabb reaktion på mitt "stanna" men så gled hon på gräset... Jag är dock väldigt nöjd!


Tog hjälp av Emma med rutan och hon sade det så bra, att Axxa älskar rutan och vet i stort vad som gäller men det är det sista finliret som måste till där ute. Tog hjälp av en target som vi lade in i mitten av rutan vilket fungerade jättebra! För övrigt ska hon inte se när rutan ställs ut då det gör att hon "slår över" av förväntan och stänger av hjärnan och bara använder benen... I vanliga fall ska jag förbereda henne inför momentet men när hon är så här het ska jag inte gör de för då lyfter hon... Anledningen till att vi lägger targeten i mitten av rutan beror på hur Axxa svänger när hon stannar och att vi måste få henne att söka sig till mitten av rutan, jag kan inte ha dragningen för långt bakåt som är det vanliga då kommer hon hamna utanför.



Slänger in en arkivbild för att dela upp inlägget  


Vi hade givetvis Teamträning förra torsdagen med men då var hon ännu hetare... Startskall på väg till rutan och hon tog hopphindret på vägen ut för att sedan hamna 1-2 meter utanför rutan och inte kunna söka sig in i den sedan, vilket hon brukar göra om hon hamnar utanför...


Apporteringarna var bra och det är kul att se att stadgan i utkasten börjar komma även när hon är på detta humör!


Fot var bara att glömma så jag bestämde mig för att köra lite "freestyle-cirkusövningar" som åttan och slalom mellan benen, snurra, rulla runt och "mellan" vilket innebär att hon ska söka sig in i position mellan mina ben och sedan kunna gå där. Kom på att det var väldigt länge sen vi körde detta! I vart fall så brände hon massa enerig och sedan kunde jag återuppta träningen! Mycket bra att kunna ta detta med mig till framtida träningar!


Sedan kunde vi träna fritt följ en rätt lång stund med micropauser emellanåt! Kändes riktigt bra!





Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards