rackartyg

Direktlänk till inlägg 24 september 2012

Clinic: Fritt följ – från grundträning till precisionsarbete

Av Anna Östervall - 24 september 2012 10:49

I torsdags var jag på en clinic i ”Fritt följ – från grundträning till precisionsarbete” som Eva Bodfäldt anordnat med Ditte Andersson som föreläsare. Ditte är med i landslaget i lydnad och fick under semifinalen (?) i VM helgens högsta poäng.

Tyvärr blev jag rätt besviken då nästan 3 timmar bestod av valp- och grundträning och ungefär en kvart blev över till elithunden... Visserligen är grunden oerhört viktig men har man en tränad hund så gav det inte så mycket... Det jag hade velat höra om är just träning/tävling i de högre klasserna, stegförflyttningar (utan att få stress och ljud etc.), hur behålla glädjen i elit år efter år etc. Men, men... Precis efter clinicen var jag oerhört besviken (inte på Ditte utan på nivån) och kände att jag hade avböjt en träningskväll med min egen hund och teamet för detta...Med lite distans så känns det ändå okej. Alltid får man med sig något. Hon hade en del tänkvärda saker och det hon verkligen poängterade var glädjen och känslan, vilket jag kommer försöka ta med mig mer.

Tänk inte så mycket på resultatet utan ta det lite pö om pö och ha jätteroligt på vägen!!

Superseriös vid träning men inte allvarlig

Fritt följ är ett långt moment med många detaljer, man hinner känna väldigt mycket och väldigt länge till skillnad mot t.ex hopp apport som är över fort.
Varför tar vi fritt följ och tävlingslydnad så himla, himla allvarligt??
Vi får se glada ut, ingen domare i världen kommer döma ner oss för att vi ser glada ut!

Ditte tittar/sneglar på hunden även på tävling och har aldrig fått något neddrag för detta! Hon vill kunna se sin hund och ha ett spel dem emellan även på tävlingsplan.

Dittes grundord
Tävlingslydnad = glädje!
Både jag och min hund ska tycka att det är roligt!

Känslan – hur känner jag när jag tränar min hund?
Feeling – kunna känna av var är vi, vart ska vi? Ha känsla för detaljer och för hundens känsla!
Ditte vill att hunden ska ha självförtroende!

Fotgående – Glädje, känsla, detaljer och teknik

Ditte vill inte att tekniken ska gå ut över känslan.

Vad vill vi ha av hunden i fotgåendet?
- Hunden måste ha glädje, fokus, engagemang, självförtroende/självsäkerhet (den måste våga göra fel), följsamhet, rak hund, uthållighet, störningstålig, miljösäker (kunna klara olika miljöer som ridhus, inomhusmiljö, väta, ojämna underlag etc.).

Och föraren?
- här hade folk lite olika åsikter men jag personligen tycker jag att föraren måste ha och klara samma saker som hunden!

I tävlingslydnad ska man bara vara artig mot sin hund, ingen annan! Inte tävlingsledaren eller domaren.

Tänk på
Läs hunden, tima belöningarna, Belöningsplacering!
Hitta ett sätt att gå som passar min hund – tempo etc.

Grunden
Hur är vi med våra hundar i vardagen?

- Har min hund lätt till ljud?
Tyst och lugn hund får göra; vänta innan den får mat, får vara lös, får hoppa ur bilen, får träna etc.

- Trampig hund?
Hunden ska ha tassarna stilla i vardagen vid tillfällen som ovan

Var observant på när ”olater”, t.ex ljud, tramp med mera, dyker upp från första stund

95 % av de som kommer till Ditte på kurs och har klickertränat (Behöver inte vara just klicker, utan kan vara ett ord, men som tränar på det sättet) har missat att träna stadgan så deras hundar testar saker hela tiden  och är därför stressade.

Valpövningar
Lugn hund får belöning i aktivitet
Aktiv valp får belöning när den är stilla och har kontakt.

När hunden söker kontakt, släng en godis bakom hunden som den får springa och ta, när hunden vänder huvudet emot mig och rör sig emot mig – beröm och rör mig ifrån hunden. Bjud hunden vänster sida och låt hunden ”jaga” ikapp belöningen vid vänster sida. Låt hunden gå där och äta belöningen under tiden vi går så att belöningen kommer i rörelse.
Belöningen hos mig kan även bli kamp/lek

Lär hunden att vara vid sidan i fotposition (men strunta i positionen, dvs. om den sitter/ligger/står är inte intressant) och mata, håll en hand emot sidan på hunden och klappa eventuellt lugnt. Detta kan man sen ha som en lugnande signal – hunden ska bli lugn och trygg.

Väggträning – ska jag kunna träna hunden att backa, gå fot rakt etcetera vid en vägg så måste jag först lära hunden att det är trevligt att vara vid en vägg.
Samma sak kan vi göra med människor, hundar etc. Om jag ska träna hunden att gå längs med/ träna nära hundar så måste jag givetvis kolla upp noga vad det är för hund så att det går bra.
– Släng en godis mot hunden/väggen/människan som hunden får springa och ta. Sen slänger vi godiset så att hunden springer parallellt med väggen, människorna etc. Längre fram ska hunden kunna gå parallellt med väggen med flera.

Träna på belöningar, hunden ska kunna ta det jag erbjuder. Vill den inte ha den kastade godisen så blir det ingen kamp, se högst upp under valpträning.

Längre fram ska hunden hitta in till vänster sida från olika håll och få kämpa för att komma in till sidan. Ditte jobbar mycket med hunden mitt emot sig (näsa mot nos) – rak hund.

Bakdelskontroll
Träna bakdelskontroll genom att:
Backa upp för trappor – hunden blir mycket medveten om sin bakdel/sina bakben.
Backa
Snurra
Klossen

Starter
Starta inte bara med att gå rakt fram, hunden koppla lätt bort huvudet och ”bara” går. Starta mycket åt olika håll! I elit kan det mycket väl starta med vänster om språng marsch.

Gå mycket i zick-zack/slalom för att få upp följsamheten (och uthålligheten).

Elithunden
Vad krävs av elithunden som kanske inte krävs innan?
– Olika tempo, uthållighet, detaljer, mycket störningar på plan; exempelvis många koner
Kanske inomhustävlingar = annat underlag, annat ljud, högtalare med mera
Petigare bedömning
Kan vara svårt att behålla glädjen hos förare och hund!

Ta tid på fria följet! Det kan vara 5-7 minuter på en elittävling…

Låt hunden anstränga sig för att få belöningen

På tävling
En del tänker:
”Vad får jag göra och vad får jag inte göra?”.

Ditte tänker:
”Vad hör domaren och vad hör domaren inte?”. Vill kunna uppmuntra sin hund även under tävling om den gör något riktigt bra.


Jag & Axxa Foto: Elin Berglund

 
 
Lindha

Lindha

24 september 2012 11:51

FF= momenten som i stort sett är en färskvara lärde jag mig tidigt! Oxå det svåraste, konstigt nog... Mkt matnyttiga tips ovan vad det gäller glädje och hur man själv kan agera på tävlingen :)
Synd du inte fick ut mer av föredraget... Ska man hålla ett sådant kanske det borde vara för alla!
Kram kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

24 september 2012 12:20

Ja, det var nog tänkt så men hon fastande nog lite för mycket i början :)
Kram

 
Marie troya o tyra

Marie troya o tyra

24 september 2012 22:23

Men du får ta med det till nästa valp ;)

http://Www.troyatyra.se

Anna Östervall

25 september 2012 05:40

Haha, ja men dit är det några år!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards