rackartyg

Direktlänk till inlägg 20 september 2012

Lydnadsdag med Teamet, 15 september

Av Anna Östervall - 20 september 2012 12:52

Hade en underbar dag i vackert väder med Teamet i lördags; massa träning, konstruktiva diskussioner, lunch och uppflyttningstårta! 10-19 höll vi på!!!! Tack tjejer och Vidar! Fick en nytändning så nu gasar vi!   



Lite mindfullness mitt i fikat    Katta, jag och Helena


Diskussionerna handlade en del om hur vi tyckte det funkade med gruppen, har vi samma bild av hur vi vill att gruppen/träningarna ska fungera, hur vi ska lägga upp våra träningar, hur ska vi göra med tävlingar etc. Mycket givande!


Helena, Malena, Vidar och lilla Debbie 6 veckor


Sedan avhandlade vi även vilka mål vi har - alla har vi olika mål och det är bra för oss alla att veta vilka mål respektive person har. Själv har jag funderat igenom mina mål ett antal gånger men tack vare all   rehab vi haft så har jag fått revidera mina mål och planeringen för att uppnå dessa liiite för många gånger känner jag... Nu är dock nya mål satta och det känns skönt att veta vad jag i slutänden siktar på. Det känns fantastiskt skönt att ha ett gäng härliga människor som stöttar, peppar och hjälper mig på vägen!   


   


Sen pratade vi om en del moment bland annat platsliggning, sitt i grupp, apportering med dirigering och så var det så klart en massa allmänt snack också.


Rent praktiskt så körde jag och Malena först igenom Columbus och därefter var det Axxas tur. Vi gick igenom rutan, träapportering, metallapportering och något mer. Axxa var rätt nosig i rutan ett par av gångerna vilket jag aldrig har problem med annars, men vi kunde konstatera att hon inte är van vid fårskit mitt i rutan.   



Axxa i rutan


Emma kollade även en hel del av våra moment:
Apporteringen som är kanon numera frånsett det lilla tugget och rullningen precis innan ingången. Ska ge henne bollen som belöning lite oftare samt överraska henne och försöka rycka ut apporten ur munnen på henne. Dvs inte träna på att hålla och "peta" på den etcetera utan "kasta" mig över apporten och lyckas jag sno den får hon långnäsa och håller hon i blir det lite kamp.

Fjärrdirigeringen tittade vi på direkt efter att vi kört apporteringsmomenten och rutan då hon var som mest i gasen. Hon kunde ju inte hålla tassarna i styr etc. så då fick vi träna på detta. På tävling kommer ju fjärren sist... Ska jobba med förberedande signaler, att hon ska kunna vara "stilla" och förstå det kommandot, vilket jag även kommer kunna använda på tävling. Jag ska även köra med koppel på och försöka dra henne ur position så hon får anstränga sig för att bland annat stå kvar.

Vi testade första övningen på dirigering, inför apportering med dirigering, och det funkade kanon! Bara att köra på.

Vad gäller inkallning med ställande så ska jag inte gå över ån efter vatten. Har momentet kanon på 15 meter så nu är det "bara" att länga avståndet.




Elin och Tindra behövde störning under fotgåendet


I helgen insåg jag också att när vi har treans moment så har vi också elitens! Bara apportering med dirigering som tillkommer!   Och så konskick före rutan förståss.

 
 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

20 september 2012 19:11

Ja, utan en bra träningsgrupp är svårt att komma vidare i träningen!! Bra träningskompisar är ovärderligt!!!!

http://annikawesterlund.com

Anna Östervall

21 september 2012 08:25

Visst är det så! :)
Man har ju mycket trevligare också :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards