rackartyg

Alla inlägg under november 2011

Av Anna Östervall - 21 november 2011 14:41

Nu när hösten är här har vi flyttat in träningen i Emmas lokal – varmt, torrt, ljust, musik och kaffe = lyx! Vi kör då en och en när vi kör platskrävande moment och alla på en gång eller två och två när det är moment typ fjärren. Fungerar mycket bra!


Fjärrdirigering
Stå -> ligg: Fällkniv bakåt
Ligg -> stå: I skiftet ligg till stå vill vi att hunden drar in framtassarna lite under sig så att den blir lite kort i ryggen och inte lång. På så sätt har den lättare att sätta sig bakåt korrekt utan att få framdrift.


Sitt -> stå: Vill att hunden ska ha bakåt tänk 
Stå -> sitt: Även här vill vi att hunden ska ha bakåttänk (ja det vill man väl i alla rörelser) och använder oss av omvänt lockande.


Ligg -> sitt: bakåttänk med omvänt lockande
Sitt -> ligg: ”Pang i backen”


Jag har bytt handtecken för sittandet för Axxa så nu blir det tankeverksamhet för mig när jag kör fjärr då jag har två olika handtecken för sittandena till Farans fjärr beroende om det är sitt upp eller sitt ner och nu har Axxa dessutom fått ett eget handtecken för sättandet, dock samma för båda sättandena…


Jag ska även fokusera mycket på:
- Aktivitetsnivån
- Bakåttänk
- Låsta baktassar
- Inte berömma, enbart mata godis
- Inte ha godis i händerna då blir hon för godisfixerad och går upp för högt i aktivitet


Emma har skrivit om fjärrdirigering i ett blogginlägg och har med film så titta gärna in där så ser ni vad jag menar med mitt inlägg och ”kort i ryggen” etc.


Vi tittade även på fotgåendet och jag ska inte berömma, enbart belöna när hon går bra och inte i halter eller svängar. Gå långsamt. Torrgå vänstersvängarna så jag får till dem bra innan jag plockar in Axxa, jag har tappat här och hon ”genar” gärna i svängen. Det är inte bara Axxa som inte fått träna på länge, även jag har legat i träda – det är ju inte bara att överföra från Faran till Axxa, de är helt olika typer att träna och det krävs att jag tränar med respektive hund regelbundet för att jag själv ska bibehålla tänket.  ”Peta” på henne om hon tappar blicken, fokus eller ljudar. Inget av detta är ok. Hon kan bara jag skärper mig…

Av Anna Östervall - 21 november 2011 11:46

För en vecka sen var det dags för andra gången på Trickskursen för Emma Willblad. Denna gång gick vi igenom:


"Mellan" - Hunden ska hitta in till positionen mellan mina ben bakifrån och i förlängningen kunna gå kvar där i position, med ögonkontakt, oavsett hur jag går. Mycket bra träning för bakdelskontroll. Vi ska lära hunden att gå in bakifrån, jag vill ha Axxas skuldror vid mina smalben, sedan ska hunden vara kvar i position tills jag säger något annat. I början gör vi dock så att vi förare kliver ur position för att hunden inte ska försöka kliva i och ur position för att få fler belöningar. Axxa förstod övningen rätt snabbt och jag behövde inte mycket hjälper, tog lite hjälp av handtargeten men väl på plats var hon kvar i position.


"Buga" - Jag testade övningen men kommer vänta med att lära in den för att hon inte ska blanda ihop med fjärren som vi lär in just nu.

  • Kriterie: Rumpan upp och armbågarna i backen.
  • Håll en arm eller ett koppel under magen på henne som hjälp
  • Lätta successivt på trycket under magen
  • För in handen mellan och bakåt mellan hennes framben för att få ner frammen och upp baken

"Tassen" - Tassarna ska ha olika namn för att hunden ska veta vilken vi menar. Träna detta i stående, sittande och liggande position. Så småningom kan man utveckla detta till att hunden t.ex håller upp tassen i gående position (går på tre ben), haltar etc. etc. om man vill.


Jag går ju kursen främst ur aktiverings-, inlärnings- och friskvårdssyfte och det roliga var att tjejernas fysioterapeut blev imponerad av kursinnehållet! Det är ju i stort sett bara rehab- och friskvårdsövningar sa hon!   


Å det stämmer! "Tassen" som vi lärde vi gick igenom denna gång gav Charlotte migoch Axxa i rehabläxa förrförra gången vi var där! Buga strechar ryggen, sitta vackert och "stegra" som kommer längre fram är stärkande övningar för ryggen, snurra, åttan och slalom är övningar jag fått i rekommendationer för Farans rygg för länge sedan för att hon ska hålla ryggen smidig. Hon ska dock genomföra dem i långsamt tempo.


Ikväll är det dags för kursgång 3 och då ska vi gå igenom; position front, vacker, hopp över ben, hopp genom arm. Jag tycker denna kurs är riktigt rolig och kan verkligen rekommendera den till andra av ovanstående anledningar och för att det är riktigt roligt att göra något annat med sin hund! Dessutom tränar man på ett enkelt sätt upp sin timing och samarbetet med hunden.


  

Av Anna Östervall - 18 november 2011 10:12

Tänk... Om allt går i lås...



Då får vi en stooor hall med gott om utrymme för hundsängar, avhängningsmöjligheter och lite hundträning...



Jag får det kaklade duschrum jag alltid velat ha...



Vi får ett riktigt kök där man kan laga mat, äta och umgås!


Och sist men inte minst...



Garaget... Med plats för ca fyra normalstora kombibilar, med ingång från hallen...
Robban får mecka med sitt/sina projekt på ena halvan och... jag kan rulla ut matta, sätta upp speglar och träna hundarna inomhus med bra ljus och värme året om på andra halvan!!!  

 

Drömmer och längtar...

Av Anna Östervall - 16 november 2011 09:45

Äntligen lite glädjande besked!!!
Igår var jag med Axxa och Faquera på återbesök till Charlotte. Började med Axxa som tjöt av glädje och upphetsning av att vara på simmet! Visserligen blev hon besviken av att det var laserbehandling på schemat och inte simning men hoppet är det sista som överger en... Charlotte kände, klämde och stretchade och ... Var nästan förvånad över hur bra Axxa var! Hon har nu full rörlighet i bogpartiet! Känns som vi vunnit första pris!  

Jag ska fortsätta med strechingen och massagen för att bibehålla rörligheten och förbättra "mjukheten" i musklerna. Hon reagerade muskulärt i ryggen (har avlastat bogen) så jag ska massera främre ryggen (precis bakom skulderbladen) på henne emellanåt också. Nu är det dags att sätta igång med nästa steg i rehaben! 1-2 promenader i veckan ska hon gå med tom klövjeväska och 1-2 promender i veckan ska hon gå med tommaviktmanchetter. Utöver det ska jag *ehum*  komma igång med joggning och ... jag får/ska även börja cykla med henne!! 1-2 gånger i veckan ska vi cykla först skritt, trav, skritt för att om ett par veckor lägga in korta galoppintervaller. Vi får även träna lydnad på en ny nivå;
Fortsätta med fotgåendet och har inga restriktioner där
Kan börja träna alla skiften i fjärrdirigeringen - dock inga långa pass pga ovanan i muskelrörelsen
Kan träna hopp någon gång i veckan på låg höjd
Det tar sig!

När vi lagt in galoppintervaller i cyklingen/joggingen några gånger kan jag börja träna fartmomenten med henne. Det är dock viktigt att jag inte forcerar utan vänjer musklerna vid varje "ny" rörelse så först springa i löst koppel vid cykeln och sedan vid träning. Nästa återbesök blir inte fören i mitten/slutet av januari då hon är igång med all tävlingsträning!

Faquera... henne fick jag kommendera två gånger innan jag fick ut henne ur bilen... Hon gillar inte att simma och vill definitivt inte ha någon elbehandling... Men hon är så snäll så väl ur bilen är hon som en liten ängel.   Även här fick jag bra besked! Hon reagerade inte nämnvärt på Charlottes undersökning, lite vid länden men det är ju inte så konstigt. Hon fick el- och laserbehandling och det fungerar verkligen! Även Faran får börja gå lite längre svängar nu vilket känns skönt och kan börja med tomma viktmanchetter korta sträckor ett par gånger i veckan. Jag vägde henne och hon är nu nere på 34 kilo, hon är tunn men ska så vara för att minska belastningen på ryggen. C tycker jag ska försöka få ner henne 1-2 kilo till så hon kommer bli mager... Jag ska fortsätta massera ryggen och kan börja stretcha henne igen, måste ta tag i kavallettiträningen... Om inte veterinären säger annat när vi träffar henne den 6 december så blir även Faqueras återbesök i mitten av januari!

Så... om ni ser två fetton (ja, både jag och Axxa har gått upp under viloperioden...) och ett spjälstaket rulla fram i Nacka så vet ni vilka det är!   

Av Anna Östervall - 15 november 2011 12:21

I tisdags var vi till Charlotte för att gå igenom Birre. Han har ont någonstans och vi misstänker ryggen men då han spänner sig såpass har veterinären (vi var ju där för några veckor sedan) svårt att få reda på var. Charlotte fick fram att han har ont rygg/höft och fick även "respons" vid armbågarna.

Tid bokades till Animalen för röntgen och idag var Robban och Birre där. Efter första lugnande sprutan försökte Birre sätta nya rekord i varvstider runt undersökningsbordet...  Robban försökte lugna honom, men inte hjälpte det så lugnande spruta nummer två fick sättas in. Inte hjälpte det heller så tre personer fick kämpa för att hålla honom stilla på röntgenbordet! Snacka om att ogilla att vara hos veterinären... Ingen uppvakningsspruta behövdes då han ställde sig upp så fort han fick chansen! De gav honom dock en i vart fall. 

Domen blev bättre än vi trodde! 
Liiite pålagring på armbågarna men inget han bör märka av (förmodligen avlastar han ryggen)
Höfterna ser bra ut
Vid ryggröntgen upptäcktes ett litet läckage vid vid disken vid korsryggen (diskbråck), det var allt.

Disken läker förmodligen ihop av sig själv (vi kommer inte operera pga Robbans dåliga erfarenheter) så det blir NSAID i 4-6 veckor och sedan besök hos Charlotte och veterinärkontakt.

Idag ska jag till Charlotte på återbesök inkl. behandling med både Axxa och Faquera så då kan jag höra mig för om Birre på en gång, känns skönt.

Av Anna Östervall - 13 november 2011 19:37

I torsdags var det simlekis med Jennifer vilket hon älskar och direkt därifrån åkte jag vidare till Teamträffen på Tyresö. Efter uppflyttningstårta gick vi ut för att träna och koncentrerade oss på vittringsapportering och fjärrdirigering. Höll på från 19-22.45 Framåt slutet kläckte jag den fantastiska kommentaren ”Jag kan inte titta och tänka samtidigt”… Ja vad säger man?! Fröken IQ var i farten. Vad gäller vittringsapportering så får jag inte berömma och vi får inte blanda in känslor i träningen… Det är väl rätt genomgående vad gäller all träning… Axxa är oerhört bra på att göra Cornflakes av pinnarna och Emma blev imponerad!! Dock av att hon fick in så många pinnar i munnen på en gång och inte för att inlärningen gick så bra… Har en plan som vi hoppas ska fungera…
När vi kört vittring gick vi in för att köra fjärrdirigering där vi hade många och givande diskussioner kring inlärning, fjärrdirigering, omvänt lockande med mera!


I fredagsmorse åkte jag med Faquera för att ta bort alla stygnen, alla sår hade läkt fint. Jag fick återigen oerhört mycket beröm för min härliga schäfer, både veterinären och sköterskan sa upprepade gånger, ”men gud vilket duktig hund”! Hon stod där så snällt på bordet när de drog bort alla trådar. Pga att det sår som gick upp för ca en vecka sen måste tratten vara på och hon ta det lugnt ungefär en vecka till. Skönt att Faran har bra läkkött!


I lördags åkte jag och Jennifer hem till mina föräldrar och åt lunch, sedan lämnade jag henne där och åkte ut till BK med hundarna. Jag och Axxa tränade lite lydnad; fotgående med minimalt beröm, apportingångar och ett par apporteringar – jag kunde inte hålla mig… Axxa var het… Dessutom måste både hon och jag vänja oss av med att ge och få beröm hela tiden...
Efter ca 20 minuters träning lämnade vi planen, Axxa åkte in i bilen och jag tog ut en überlycklig Faquera. Besvikelsen blev stor när hon bara fick ligga inne i stugan och lyssna på ett lååångt föredrag om spår av Gunnar Langneström. Jag såg verkligen fram emot föredraget men vart tyvärr besviken… Dels tyckte jag att han pratade en hel del skit om ”gamla SBKare”, säkert för att vara lite rolig men jag tyckte mest att det gav en negativ klang. Sen var det inte mycket nytt… Fick en bra grej med mig angående spårupptag som jag ska testa med tjejerna men det var allt…
Efter föredraget bytte jag hund och gick ner på plan igen. Trots att jag inte ska köra något annat än fotgående och trix med Axxa så körde jag flera rutor också… Ajajaj… Körde dock inte på ”full speed” utan gjorde så att jag bara gick med henne mot rutan och när hon sprang ut före mig och in i rutan så klickade och belönade jag. Körde även fotgående och det gick mycket bättre än första passet! Hon är härlig att träna med! Båda passen körde vi handtarget, target stick, åttan samt höger snurr.

På kvällen när Jennifer lagt sig tränade vi fjärrdirigering i mammas och pappas kök, tränade skiftet sitt/stå/sitt samt lite ligg/stå/ligg. Det vi pratade om på Teamträffen i torsdags verkar fungera alldeles utmärkt! Jag måste få till tekniken bara, ett extra plus är att stå-kommandot verkar vara inlärt från liggande, tack för det Emma.   


För övrigt saknar jag Lidingö grymt emellanåt! Det är superhärligt att kunna gå hundpromenader på upplysta promenadvägar och slippa gå på dåligt upplysta bilvägar… Axxa var lös hela promenaderna, något som är ”omöjligt” där vi bor. Meeen, här kan vi bo i hus med stor tomt – det skulle vi aldrig ha råd med på Lidingö så man får hela tiden väga för och emot.

Av Anna Östervall - 10 november 2011 08:04

Efter att ha tvekat och funderat fram och tillbaka har jag bestämt mig för att lägga skyddet på hyllan. Förmodligen för all framtid...


Axxa har nu en utläkt miniskskada vänster bak, en utläkt OCD på höger fram och utöver detta bogledskadan som fortfarande är under utläkning och rehab. Även om allt kommer vara utläkt i början av nästa år kommer dessa alltid att vara lite svagare punkter. Dessutom inser man att när man själv och alla andra säger "vilken tur att det bara var en ledskada" om något som tar över sex månader innan det är utläkt och man kan sätta igång med träning igen så är det lite illa... En skada som dessutom veterinärer och fysioterapeuter inte betraktar som "bara en ledskada" utan verkligen trycker på hur allvarliga denna sorts skador är, ja då är det inte kul längre. Det är helt enkelt inte värt det. En enda felbdömning av Axxa och det leder till detta. Nu är jag oerhört noggrann, jag märker ju ingenting av skadan så många hade säkert kört igång för länge sen men jag vill inte riskera att köra sönder henne för då blir det ännu värre...  



Sååå roligt...
  

men det krävs så lite för att det ska bli så fel...


Ännu värre... Tänk första veterinären på Bagarmossen som ordinerade vila i 3-4 dagar och sa att vi förmodligen inte behövde ge smärtstillande, ojojoj...


Så... I måndags började jag och Axxa på Trickskurs (grunder för Freestyle) för Emma Willblad!
Kursen innehåller: Grunderna av klicker och targeting. Inlärning av grundrörelser, så som snurr, slalom, positioner runt föraren, hopp, tass, buga, krypa, 2 ben, mfl. Den här kursen är till för dig som vill få en bra freestylegrund hos din hund och/eller vill få flera nya aktiveringsövningar som passar bra att träna på inomhus nu när vädret blir sämre.


Tanken är inte att börja med Freestyle utan att bara göra något kul ihop! Dels för att lydnadsträningen kan vara ganska ensidig för hunden; gå på vänster sida och titta på mig, spring så fort du kan och tvärnita etc...


 


I freestyleövningarna får hunden jobba med hela kroppen så jag ser det som träning i kroppskontroll, stärkande för kroppen, lite rehabträning etc. Sitta vackert och stå på två ben stärker ju bland annat ryggen (och kroppskontrollen) vilket aldrig är fel för en schäfer... Kul vinterträning och även inspiration för träning av Faquera. Mina första hundar kunde massor av cirkuskonster men ju mer tävlings- och målinriktad jag själv blir desto mer "ensidig" och "precis" blir träningen... 


Ser även andra fördelar, kan jag lära tjejerna att snurra i ciklar åt olika håll och gå i åttor etcetera på land så kan jag enklare föra över det till simträningen och få till den på ett bättre sätt i vattnet.
 
I måndags gick vi igenom handtarget och targetstick, snurra åt vänster och höger, gå åttan mellan benen och kryp. Jag fick mig ett par riktiga tankeställare till lydnaden också!
Dels har jag alltid saknat ett bra belöningsord, ett som betyder samma sak som klickern men jag har inte kommit på något bra ord utan säger "bra varsågod"... I måndags hörde jag en tjej som sa "klick" och kände att det var ju kanon! Lätt för mig att komma ihåg och att komma ihåg innebörden!
Den andra tankeställaren var mer momentmässig, Emma berättade att hon har tre olika liggkommandon till Plätt:
1. Plats - nu ska du ligga länge
2. Ligg - inför till exempel fjärrdirigering, inkallning mm ~ snart händer det något, men invänta mitt kommando
3. Lägg dig - nu ska vi köra tricks ~ du är fri att röra dig


Emma menar också att hunden ska vara öppen för olika träningsmetoder, t.ex.:
Följa godis (hunden tänker inte utan bara gör) -> följa handen och/eller targetstick (hunden har lättare att ta in info)
Om man använder sig av omvänt lockande i lydnadsträningen gäller det att se till att man har en signal så att hunden förstår när den får/ska följa handen och när den inte ska göra det... T.ex kan jag vid omvänt lockande vara tyst, men tränar jag tricks och hunden ska följa godisen kan jag säga t.ex "kom" eller någon annat.


Både jag och Axxa hade jättekul och gillar denna träning skarpt! Det är lätt att träna inomhus på små ytor och dessutom blir hon oerhört trött av nyinlärning och det är inte helt fel mörka, kalla höstkvällar...

Av Anna Östervall - 9 november 2011 11:04

I söndags var det dags för Halloween Cup på Tyresö. Även här ändrades mina planer...
Tanken var från början att jag skulle starta Axxa i lydnadsklass 3, men iom skadan juli har vi inte startat tvåan än och kan inte göra så heller fören i februari... Då skulle jag starta Faquera i trean istället, men hon är ju också konvalecent...


Istället åkte jag och Jennifer iväg för att heja på de fyra från Teamet som faktiskt skulle tävla under tiden som Robban var hemma och städade inför omvisningen av huset. Från början var Jennifer superblyg men tinade alltmer och hittade även en kompis i Magdas jämnåriga Tim så de två satt och lekte med Tyresös leksakslåda! Guld värt! En sån låda borde alla BK ha!   


Det vart lite blandade resultat för Teamet.
Emma vann eliten med sin Plätt!
Julia vann tvåan med sin Ajax och kom tvåa på Halloween Cup!
Stort grattis till er!!!


  


Vidar och Helena fick kvitton på vad de behöver träna på till nästa gång och då tar ni det!!


Fem timmar var vi där och med hjälp av Tim, leksakslådan, klappvänliga hundar, 4 tablettaskar och lite annat så hade Jennifer och jag en jättetrevlig dag! Efteråt berättade hon att det varit en bra dag och roligast hade varit att leka med kompisen.


  

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards