rackartyg

Direktlänk till inlägg 29 november 2011

VAB och hundträning

Av Anna Östervall - 29 november 2011 21:15

Måndag
Idag vart det VAB då Jennifer hade feber igår. Visade sig att även jag hade feber idag…
Hade en lugn dag hemma, som tur var hade jag ett par knäkotor till hundarna så de kunde ligga på tomten och gnaga i ett par timmar i vart fall.

Tränade lite inomhus med Axxa medan Jennifer lekte i duschen.


Lydnad
Vänstersvängar
Fjärrdirigering – stod precis framför och tränade skiftena parvis


Tricks
”Mellan” – gick mycket bra
”Åttan” – kunde hon på kommando!
Handtarget – spelade lite ”pingpong”
”Sitt fint”
Position framför mig


Sen snurrade det rätt bra i skallen på henne.
Faquera hann jag träna lite åttan och fritt följ med innan Jennifer ropade att hon duschat klart…


Tisdag
Idag är det också VAB för min del. Alla hundarna har fått sig varsitt träningspass inne. Axxa fick två träningspass med en liten paus emellan, vi tränade:


Lydnad
Vänstersvängar
Fjärrdirigering – stod precis framför och tränade skiftena parvis


Tricks
Nudda nostarget (inför ”ducka”-övningen)


Med Faquera tränade jag:
Fjärrdirigering som gick lysande
Backa som gick ok

Kryp som gick lysande

Blir sugen att ev. testa på lägrespår till våren… Fast… hon är ju pensionär nu…


Sedan ville Jennifer träna hund så då var det lämpligt att stänga ut tjejerna i hallen och ta in Birre.   
Jennifer och Birre tränade ”Backa” och ”kom” vilket gick över förväntan, riktigt bra faktiskt! ”Sitt” första gick bra (det krävdes iofs 3-4 kommandon) sedan gick det inte längre för då började Jennifer hoppa upp och ner, vifta med armarna och säga sitt men belöna ligg så… Sen ”tränade” de att han ska jaga henne, dvs. hon har händerna fulla med godis och springer kors och tvärs i undervåningen och Birre springer efter för att äta upp de hon tappar. Jaja, de har superkul! Birre viftar så svansen nästan går av och Jennifer skrattar så hon kiknar. Det är ändå det viktigaste!


På eftermiddagen kom vi iväg en sväng till skogen, var där ca en halvtimme och hundarna fick, på Jennifers initiativ, leta godis i träd samt röra sig fritt. Jag lade mig bara i om de försökte busa för mycket eller buffla (schäferlekar) med varandra. Guuuud vad de njöt! Å jag och Jennifer med!  Hade det inte varit för att det började skymma hade vi varit kvar än…   


På kvällen när Jennifer lagt sig åkte lite julpynt fram och jag tog en kombinerad gång-/joggingrunda med tjejerna – riktigt skönt faktiskt!

  

 
 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

30 november 2011 11:13

Usch inge kul med sjuka barn och du med sjuk!! Rolig aktivering för Birr. Jag ser allt framför mig!! :D
Du e rolig du... Feber ena dagen och ut och jogga andra dagen....Kanske inte helt optimalt! ;D

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

30 november 2011 12:26

Näe, men hon var mest dunderförkyld så det var helt ok. Ja, de hade superkul! Och det viktigaste är ju inte VAD hundarna gör utan ATT de gör något å jag hade inte tränat Birre så... :)
Ja, ehum... Jag tänkte inte riktigt på det... ;)

 
Malin

Malin

30 november 2011 11:15

Vab är inte bara av ondo :)

http://ingo.info.se

Anna Östervall

30 november 2011 12:24

Näe, första gångerna var jag superstressad... Nu ser jag det som en extra dag med Jennifer (och hundarna). :)

 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

30 november 2011 12:57

Kan tro att de gillar o underhålla varann, jennifer o hundarna! :)
Minns vad min stackars tax från barnaåren fick stå ut med...Men roligt hade vi (jag) =)
Du är verkligen duktig att hitta de små tillfällena till träning!

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

30 november 2011 21:21

Tack, ja jag försöker :)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards