rackartyg

Direktlänk till inlägg 3 januari 2013

Lydnadsträning med Helena och Storm

Av Anna Östervall - 3 januari 2013 12:07

Igår möttes jag och Helena från träningsgruppen för ett lydnadspass. Vi bestämde oss för att träna på hennes sambos jobb där det var snö- och isfritt på parkeringen och så hade vi sån tur att på baksidan fanns en snöfri gräsplätt på ca 5x5 meter där vi kunde träna apportering, vi kastade apporterna så de hamnade där då jag inte vill att Axxa ska göra sina våldsamma upptag och vändningar på asfalt. Vi kunde även placera rutan där så vi kunde träna det momentet. Vi tränade en i taget och hjälpte varandra med det vi ville ha hjälp med.


Jag och Axxa tränade:
Övergång sitt i grupp till platsliggning: Tränade sitt i grupp ca ½ minut, samt utgången för platsliggning där jag berömde när jag var ca 4-5 meter ifrån henne och och när vi kom ut på ca 20 meters avstånd stannade vi bara till några sekunder innan jag gick tillbaka och belönade.
Fritt följ där Helena skulle kolla hur positionen ser ut nu när magen växer så att jag inte belönar fram fel position. Vi gick ett rätt långt fritt följ där hon fick ett beröm, annars var jag knäpptyst. Fina stegförflyttningar åt höger och bakåt, gjorde ej åt vänster. Dock satta hon sig inte i halten efter baklängesmarschen. Det är jag som brukar träna längre sträckor och jag är nog dålig på att "halta" här, det måste jag lägga in. Hon var knäpptyst och lugn! Pendlade lite i position men det var inte så farligt, lite blicksläpp men annars mycket bra.
Träapportering: Det var länge sen nu och det märktes… Bra stadga etcetera i utkast men startskall när hon drog iväg och tugg i ingången och jag belönade med toppbelöning… Fick lite välbehövlig ”bassning” av Helena! Inte belöna sånt man inte vill ha och inte dra upp en redan varvad hund!! Körde några lugna övningar på korta avstånd och då gick det bättre, jag måste backa bandet när vi gjort uppehåll i vissa moment.
Metallapportering: Lite ”skaller” i ingången, annars bra
Rutan ca 17 meters avstånd med lite ”störning” på sträckan, mycket bra! Dock kom jag inte ihåg när jag skulle säga ”ligg”, det kom jag på när jag var halvvägs på väg till rutan så det vart avslut där. Snacka om att jag tappar när jag inte tränar vissa moment på länge…
Hon gjorde en helt suverän vittringsapportering på ca 7 meters avstånd!! Hon var superhet efter apporteringarna och rutan, var till och med på väg att tjuvstarta! Jag matade henne med några Frolicar innan jag skickade och hon genom förde ett jättefint nosarbete med helt rätt aktivitetsnivå och koncentration för momentet, wow! Helena stod bredvid som ”TL” men sa inget och gjorde inget. Jag lade ut apporterna eftersom vi var på ny plats.
Övergång: Avslutade med ca 30-45 sekunders sitt i grupp med ca 30 sekunder-1 minuts platsliggning utom synhåll. Känns som att problemet är löst nu, hon har hajjat att det är ok att ligga plats efter sitt i grupp. Nästa gång ska jag berömma henne på utvägen och sedan köra en full plats. Efter 3-4 mycket korta platser har hon nu för hög belöningsförväntan. Variera tiden.


Otroligt nöjd med dagens träning!!


Efter mitt pass körde vi igenom Storm innan vi gick in och fikade.  

 
 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

3 januari 2013 12:36

Det är så kul med lydnaden nu! Tyra blir aldrig trött, fast ögonen går i kors, haha! Måste ses nån dag :)

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

3 januari 2013 12:44

Vad roligt!
Jag ses gärna någon dag!
Har varit lite tufft med sjukdomar och annat under ledigheten så jag har inte kunnat åka iväg som jag velat under ledigheten... Kanske nästa helg?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards