rackartyg

Direktlänk till inlägg 26 april 2012

Vi är bra!

Av Anna Östervall - 26 april 2012 09:46

I måndags var det praktisk övning i dömande ute på Lidingö BK för några blivande bruksdomare. Jag fick ett mail om att de sökte ekipage att övningsdöma och anmälde mig direkt med tjejerna. Bättre träning kan man ju inte få tänkte jag! Jag valde ut några lägremoment som jag kände blir perfekta för mig att kolla av.

Det var fyra domarelever samt deras lärare Staffan Nordin och Jan-Ola Nyberg, bäst av allt var att man fick höra allas bedömningar med betyg och kommentarer. Därefter kommenterade Staffan och Jan-Ola hur de skulle dömt. 

Axxa
Fritt följ
– betyg 8
Kommentarer:
Jättefint språng marsch, ser trevligt ut, något snett sättande. Dock fick jag nedslag, framför allt av Staffan, för att jag en bit in i programmet börjar göra något lustigt med vänsterarmen. Dessutom är jag tveksam i svängarna och det smittar av sig på hunden…

Mina kommentarer:
Att jag är tveksam i svängarna vet jag, men detta med vänsterarmen är en nyhet. Han kunde inte riktigt visa vad jag gjorde heller… Ska ut och filma när jag tränar (har jag sagt det förut??) för att se om jag kan se vad jag gör.
Jag hörde något enstaka pip men det gjorde varken TL eller någon av de sex domarna så det är inget jag kommer fästa någon vikt vid. Jag ska ut och torrgå och vi jobbar vidare med helheten i momentet.

Apportering – 7.5-8
Kommentarer:
Staffan tyckte hennes upptag var mycket våldsamt vilket han ansåg vanskligt. Idag lyckades hon med det sa han, men han trodde att det var ett undantag och att det är något jag kanske bör träna på. Hon hade bra fart ut men dålig fart in och tugg.

Mina kommentarer:
Vad gäller gripandet vet jag att hon sällan missar ett gripande, men jag förstår hans tänk. Hon hade mycket bra stadga, superfart in, ett våldsamt gripande men dålig fart in och tugg. Jag är supernöjd!! Vi är inte färdiga med momentet än och jag kommer inte dra upp farten in fören resterande delar av momentet känns mer stabilt.

Kryp – 7.5-8
Kommentarer:
Mycket bra teknik! Staffan hade gett 9.5 om det inte var så att hon blev lite hög både fram och bak vid ett tillfälle! Övriga kommentarer blev: Superteknik!! Bästa krypet jag någonsin sett hos en schäfer!! 

Egna kommentarer:
Har inte tränat kryp sen… förra sommaren?? Så jag är grymt nöjd och positivt överraskad! Jag trodde man nollade om hon ”luftade” så mycket som hon gjorde…

Stegen – 7.5
Kommentarer:
Missade första och sista steget, rusade lite.

Egna kommentarer:
Då ingen valt stegen så erbjöd jag mig att göra den med Axxa så att de fick bedöma en hund på den i vart fall. Hon var nu ”ganska” taggad och på väg till stegen drog hon ifrån mig och hoppade upp på en bänk och var på väg upp i en plaststol, men där lyckades jag hindra henne. Hon gasade på och missade första steget och ”snubblade till innan hon var uppe… Vi gjorde om men hon var lika gasad nu och hoppade över både första och sista steget… Första brukar hon aldrig hoppa över, men sista tränar vi på. När vi nu tränar stegen, det var väl något år sen, innan hon blev skadad…

Övriga kommentarer jag fick var:
- Är det BC i henne?!?!?!? Tog det som en komplimang.   
- Snabb, alert och härlig hund. Vilken fart!
Domarelev: Hur gammal är hon
Jag: Snart fem år
Där tappade samtliga domare och elever hakan och såg imponerade ut!

Och jag, ja jag insåg att tränar vi lite mer och skärper ihop mig med fria följet kan vi bli grymma!   


Faquera då, jo  hon fick köra fritt följ och kryp
Fritt följ – tror det vart betyg 7.5
Kommentarer:
Något snett sättande, även här var jag tveksam i svängarna och i något riktningsbyte och nu var vänsterarmen ännu värre!

Egna kommentarer:
Jag ansträngde mig verkligen för att INTE göra något med armen och så vart det värre…

Kryp – 6-8
Ja betygen de satte var 6, 6.5 och två satte betyg 8. Staffan landade på 7.5-8 om jag inte minns fel.
Kommentarer:
Största felet var att hon sätter sig upp efter nedläggandet, innan hon kommer igång att krypa… Annars var hennes teknik bra. 

Egna kommentarer:
Jag fick veta att hon ålade fram med väldigt långa bakben! Det brukar hon inte göra… Eller brukar och brukar det var länge sen vi tränade kryp och ännu längre sen sedan jag filmade det, det är dags för det igen… Att hon satte sig upp var ingen överraskning, det är vår akilleshäl vad gäller detta moment, det har hon alltid gjort och det är skiiiitsvårt att få bort även om jag lyckats korta stunder här och där genom åren… Med lite mer träning skulle hon kunna få lika bra teknik som min andra hund, sa de. Talade inte om att hon var snart 10 år och att så mycket kryp kommer vi inte träna… Men kul att höra.

Vandringspriset jag och Axxa fick på LBKs årsmöte för 2011 års bästa lydnadsklass 1 prestation!    


 
 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

26 april 2012 11:55

Häftigt! Det där är ju bättre än en träningstävling! Om det blir fler gånger är jag super intresserad!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

26 april 2012 13:34

Precis min tanke! Dessutom vart jag nervös och det är bra! :)
Jag hoppas det blir fler gånger!

 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

26 april 2012 17:04

Jan-ola dömde lydnadscertningen i bevakningen..;)
BLI grymma?? Ni ÄR grymma!!!

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

27 april 2012 07:49

Tack!!! :D *rodnar lite*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards