rackartyg

Direktlänk till inlägg 19 april 2012

Lydnadskurs för Sofia Edlind

Av Anna Östervall - 19 april 2012 21:20

Kursen hölls på Lidingö BK och instruktör var Sofia Edlind. Sofia har 1:a pris i elitlydnad med, sin numera penisonerade, Irländsk setter Humla och tävlar SM, NM & VM i lydnad med sin BC Tia. Som kuriosa kan nämnas att Sofia är dotter till Tiffany och Linnies uppfödare och även är medlem i Lidingö BK.


Kursgång ett var den 25 mars och det jag ville fokusera på med Axxa var aktiviteten och fokussläpp.
Sofia tyckte inte att jag skulle vara på henne vad gäller fokussläppen utan att jag ska bestämma mer i/under vardagen och hoppas på att det följer med ni på planen. När vi började prata inför fotgåendet insåg jag allt mer att det jag behövde hjälp med just nu i huvudsak inte var själva momentet utan min inställning... Jag blir frustrerad när Axxa piper och tappar fokus såpass mycket som hon gör och går in med fel attityd varpå följden givetvis blir mer pip och aktivitet från Axxas sida osv.


Fotgående
Fokusera på att det är kul!
Ta musik i lurarna? Lyssna inte efter pip och ljud utan hitta rätt känsla, sedan kan vi ta ljuden.
Flying starter?
Kontaktövningar
Störningsträning


Rutan
Träna spring rakt fram
Träna att runda något
Lägg in ”stanna” på sträckan
– på väg ut = rutan stopp
– på väg in = inkallningsstopp


Fjärrdirigering
En av de andra hundarna rörde sig en del i fjärren och fick följande tips:

Träna stadga i stå.

Gör hunden medveten om tassarna, klappa och ta på tassarna under stadga.

Putta lite på hunden så den får anstränga sig att stå kvar och använda tassarna/benen mer aktivt i stadgan.
~
Under träningarna inför gång två som var 14 dagar senare fokuserade jag framför allt på att det är KUL att träna, startat henne flying i fotgåendet och belönat med godisuppletande och vilka framsteg!!!


Fotgående
Ingång med ”kommm” (”vardagsfot”) när vi ställde upp och under tiden tävlingsledaren rabblar betyg etcetera säger jag ”fot”, på så sätt blir det en paus mellan mitt kommando och det att vi går iväg. Sen när vi går iväg säger jag ingenting mer utan hon ska bara hänga med. I början får hon belöningen efter ett par meter. Gick suveränt! 


Jag tog upp Axxa flying och Sofia kommenderade. Vi fick bra vänstersväng, tappade blicken två gånger och på grund av det fick vi snett sättande i höger om halt. Jag ska ta hennes blicksläpp direkt. Inte genom att korrigera utan genom att lugnt lägga ner henne och säga typ ”näha, vill du inte vara med och jobba?...”. Hon vill ju vara med och jobba och det missar hon genom sina blicksläpp. Lämna henne en kort stund och hämta sedan upp henne lugnt igen och fortsätt/gör om.


Apportering
* För Axxas del ska inte apporteringen ta slut efter ingången. Efter ingången ställer jag mig framför henne och så får hon komma efter/följa en stund, sedan är det slut. Alternativt så går vi fotgående utan kommando (här kan det dock bli ”knas” då hon ju ska träna fotgåendets blicksläpp och fokus).
* Träna stadga i kast och kommendering!
* Träna att hålla när vi går, svänger, gör halter etcetera. Tuggar eller rullar hon där så ska jag bryta momentet. Måste träna det för sig så att hon verkligen förstår vad jag bryter för, jag kan inte lägga in det i en vanlig apporteringsträning.


Kursgång 2 fick vi även en teoretisk uppgift. Vi skulle tänka ut och skriva ner:
Hundens egenskaper; både positiva och negativa
Mina egenskaper; både positiva och negativa
Vad stör min hund?
Vad stör mig?


Det jag kom på lite fort var:

Axxas egenskaper

Mina egenskaper

Nyfiken +/-

Störningskänslig

Arbetsvillig +

Belöningsberoende

Går från 0 till 100 +/-

Går från 0 till 100

Känslig för mig +/-

Osäker

Lättbelönad +

 

Vad gäller egenskaperna tycker jag att de allra flesta är både positiva och negativa, dels rent generellt och dels beroende på vilken nivå man befinner sig på i momenten…


Vad stör min hund?

Vad stör mig?

Intensiva hundar” i närheten

Samma saker som Axxa…

Träningsföremål på plan, ex. apporter, koner, markering av startpunkt

Pratig tävlingsledare – jag vill vara artig och fokuserar mer på TL än hunden

Plötsliga/avvikande händelser

Otydlig/rörig TL

Skällande/springande hundar bakom henne och nära vid sidan av plan där hon ”känner”/tror att dess ägare inte har kontroll

Om jag är sen iväg hemifrån, till samlingen, kör vilse etcetera då är jag stressad redan innan jag kommer fram…

När jag tappar fokus/blir otydlig

Dålig info om starttider etcetera

Träning nära vatten; sjöar och hav

 


Många gånger kan man se att hunden och föraren stör sig på samma saker och frågan är då vem som egentligen stör sig på ”saken” och vem som ”hänger upp sig” på att den andra blir störd… 


Därefter körde varje ekipage i ca 15 minuter och Sofia och resten av gruppen agerade störning på det sätt föraren ville. Susanne ville köra vittringsapportering med sin Shipperke Corinne som hon tävlar elitlydnad med.



Vittring är inget lätt moment i vanliga fall och Corinne klarade det med denna störning! Bredvid Springern låg Axxa och när Corinne skickades satt dessutom Sofia på huk snett bakom vittringspinnarna!! 



 
 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

20 april 2012 08:41

Vilken givande kurs det verkar vara! Om du vill se på film/få info om detta med runda ett föremål kika in på skogsborgsgård.net där har Maria lagt ut en del tips (om du inte redan sett dem?) Coolt med en schipperke som tävlar elit! Vi måste ses o träna nån dag...? Kram/Marie o Tyra

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

20 april 2012 09:47

Ja, den var mycket givande! Nej, de har jag inte sett - då ska jag gå in och titta.
Coolaste är att hennes två tidigare dvärgschnauzrar är lydnadschampion och nu är denna lilla på god väg! Skithäftig liten hund är det. :)
Jaaa, vi måste ses - snart!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards